Toksinė optinė neuropatija

2016-09-28

Toksinė optinė neuropatija (TON) – tai sutrikimų grupė, kuri apima abipusį progresuojantį regos pablogėjimą, papilomakulinio pluošto pažeidimą, centrinę ar paracentrinę skotomą, susilpnėjusią spalvinę juslę. Regos nervą toksiškai veikia įvairūs vaistai (etambutolis, linezolidas, vigabatrinas ir kt.), metalai (švinas, gyvsidabris, talis), organiniai tirpikliai (etilenglikolis, toluenas, stirenas), metanolis, anglies dioksidas ir kt. Nepakankama mityba: tiamino (B1), riboflavino (B2), niacino (B3), piridoksino (B6), kobolamino (B12) vitaminų, folio rūgšties ir aminorūgščių trūkumas skatina TON vystymąsi. Galutinai TON patofiziologija yra nežinoma. Patekus toksinėms medžiagoms į žmogaus organizmą (alkoholiui, sunkiesiems metalams ir kt.), taip pat sergant medžiagų apykaitą sutrikdančiomis ligomis (cukriniu diabetu, inkstų ir kepenų funkcijos nepakankamumu), toksinai kaupiasi organizme ir gali nulemti TON. Įtakos gali turėti ir paveldimumas. Pacientai skundžiasi abipusiu progresuojančiu regos pablogėjimu (ūminiu ar lėtiniu), susilpnėjusia spalvine jusle, išblukusiomis spalvomis (ypač raudona), centriniais regos lauko defektais. Visi minėti simptomai retai lydimi akių skausmo. Toksiškai veikiamas ne tik regos nervas. Pacientai gali skųstis ir jutimų sutrikimais galūnėse, eisenos sutrikimais, kurie rodo periferinę neuropatiją ir/arba toksinį poveikį smegenėlėms.

 

Regos aštrumo mažėjimas dažniausiai būna progresuojantis, neskausmingas ir abipusis. Iš pradžių pacientai centre mato išblukusį vaizdą, procesas gali minimaliai pažeisti regos funkciją arba labai sutrikdyti net iki šviesos jutimo (pvz.: apsinuodijus metanoliu). Regos nervo neuropatija yra beveik visada abipusė ir simetriška. Būdingas TON požymis – dischromatopsija, kuri diagnozuojama atliekant spalvinio suvokimo testus (Ishihara spalvinį testą ar kt.). Ankstyvosiose stadijose daugumos pacientų regos nervo diskas būna normalus, ūmaus apsinuodijimo metu galimas regos nervo disko paburkimas, hiperemija, gali pasitaikyti ir kraujosruvų. Vėliau atrofuoja papilomakulinis pluoštas, regos nervas, stebimas blyškus regos nervo diskas. Akipločio testas yra labai svarbus bet kuriam pacientui įtariant TON. Taip pat rekomenduojama atlikti biocheminį kraujo tyrimą, bendrą šlapimo tyrimą, nustatyti toksinės medžiagos koncentraciją (pvz.: švino, metanolio ar jo metabolitų). Pradedant gydyti TON svarbu nutraukti toksinės medžiagos poveikį. Diagnozavus TON rekomenduojama kontrolė kas 4–6 savaites (regos aštrumo nustatymas, spalvinio suvokimo testai, akipločio tyrimas, vyzdžio reakcijos tyrimas ir regos nervo disko apžiūra). Prognozė priklauso nuo toksinės medžiagos koncentracijos ir veikimo laiko.

 

Vaistai ir toksinė optinė neuropatija

 

Dabar žinomi vaistai, kurie sukelia TON: antituberkulioziniai vaistai (etambutolis ir izoniazidas), kai kurie antibiotikai (ciprofloksacinas, cimetidinas, choramfenikolis), antiepilepsiniai vaistai (vigabatrinas), metotreksatas, cisplatina, karboplatina, vinkristinas ir ciklosporinas, tamoksifenas. Pacientai turėtų būti informuojami apie vaistų toksinį poveikį, ypač vartojant ilgai ir didelėmis dozėmis.

 

Etambutolis

Etambutolis – tai vaistas tuberkuliozei gydyti. Etambutolio sukelti TON atvejai buvo pranešti jau 1963 metais. Vartojant etambutolį toksinis poveikis akims pasireiškia 6 proc. pacientų. TON simptomai paprastai išryškėja vaistą vartojant 4–12 mėn. Esant inkstų funkcijos nepakankamumui šis laikotarpis paprastai sutrumpėja. Pasiūlyta, kad TON rizika didesnė, kai vaisto suvartojama 25 mg/kg per dieną ir daugiau. Saugi dozė laikoma iki 15 mg/kg per dieną. Tačiau ir tokią dozę vartojant buvo pranešta apie toksinį poveikį regos nervui. Tikslus patofiziologinis mechanizmas etambutolio ir TON yra nežinomas. Pacientams vartojant etambutolį reguliariai atlikti reikėtų: regos aštrumo, akipločio tyrimus, akių dugno apžiūrą, kontrastinio jautrumo tyrimą, optinę koherentinę tomografiją (OCT) ir regos sukeltų potencialų tyrimą (VEP).

 

Izoniazidas

Tai antituberkuliozinis vaistas, kuris gali sukelti TON. Keli tyrimai įrodė, kad izoniazidas ne toks toksiškas kaip etambutolis. Pacientams, kurie serga kepenų ar inkstų funkcijos nepakankamumu, šį vaistą reikėtų skirti atsargiai.

Plačiau apie tai skaitykite „Lietuvos oftalmologija“ 2016 Nr. 2

 
 

© 2006 Visos teisės saugomos.