Simetikonas – ūmaus viduriavimo sukeltiems simptomams mažinti

2018-01-16

Ūmus viduriavimas yra viena pagrindinių kreipimosi į šeimos gydytoją priežasčių [1, 2]. Ypač dažnai šios ligos simptomai pasireiškia kelionių metu ir labai pablogina gyvenimo kokybę. Ligų kontrolės ir prevencijos centro duomenimis, kasmet Jungtinėse Amerikos Valstijose registruojami 47,8 mln. ūmaus viduriavimo atvejų [1]. Ūmus viduriavimas apibrėžiamas padidėjusiu tuštinimosi neformuotomis išmatomis dažniu, kuris trunka trumpiau nei 14 dienų [1, 2]. Kai kurie šaltiniai nurodo, kad viduriavimas yra tuštinimasis skystomis išmatomis tris ar daugiau kartų per 24 valandas. Jei viduriavimas trunka iki 30 dienų, jis laikomas užsitęsusiu, o jei daugiau nei 30 dienų – lėtiniu [1].

 

Dažniausia viduriavimo priežastis yra virusinė, bakterinė, kiek rečiau – pirmuonių sukelta infekcija [2]. Infekcinės kilmės ūmus viduriavimas dažniausiai pasireiškia ir kitais simptomais – pykinimu, vėmimu, pilvo skausmu ir spazmais, dujų kaupimusi, karščiavimu, staigiu noru tuštintis [1]. Neinfekcinės kilmės viduriavimą sąlygoja nepageidaujamas vaistų poveikis, endokrininės ar gastroenterologinės ligos [2].

Ūmus viduriavimas diagnozuojamas remiantis klinikiniais požymiais. Išmatų pasėlį rekomenduojama atlikti esant išmatoms su kraujo priemaiša, sunkiai dehidratacijai, imunosupresijai, įtariant nozokominę infekciją, simptomams negerėjant ilgiau nei 3–7 dienas [2]. Ištyrimas dėl Clostridium difficile toksinų A ir B atliekamas, jei pacientui atsirado neaiškios kilmės viduriavimas praėjus trims dienoms nuo gydymo ligoninėje pradžios. Didelės rizikos pacientams (tiems, kuriems viduriavimas tęsiasi ilgiau nei 7 dienas, sergantiems įgytu imuninio nepakankamumo sindromu (AIDS), išmatose radus kraujo ir mažą leukocitų kiekį) rekomenduojamas ištyrimas dėl helmintų ir parazitų [2].

Pagrindinis ūmaus viduriavimo gydymo būdas yra rehidratacija [1, 2]. Siekiant sumažinti nemalonius simptomus, susijusius su viduriavimu ir pilvo pūtimu, vartojami žarnyno peristaltiką slopinantys vaistai ir/ar silikono preparatai.

Plačiau apie tai skaitykite „Lietuvos gydytojo žurnalas“ 2017 m. Nr. 6

 

© 2006 Visos teisės saugomos.