Vaistinių preparatų ir maisto papildų reklama. „Būti ar nebūti?“

2017-06-15

Virginija Grigaliūnienė

 

Seimo narys Remigijus Žemaitaitis dar kovo pradžioje užregistravo Lietuvos Respublikos farmacijos įstatymo straipsnio pakeitimo projektą, kuris, jeigu Seimas pritars, uždraus gyventojams skirtoje reklamoje reklamuoti nereceptinius vaistinius preparatus, maisto papildus bei homeopatinius preparatus. Kaip tokį siūlymą vertina vaistinių tinklų atstovai, Laisvosios rinkos instituto ekspertai, patys farmacijos specialistai ir gyventojai, kuriems tokia reklama pirmiausia ir yra skirta?

 

„Vaistinių preparatų reklama – klaidinanti“

„Pagrindinis motyvas, kodėl užregistravau tokią Farmacijos įstatymo pataisą, yra tas, kad šiandien vaistai, vaistiniai preparatai, visokie papildai vartojami kaip saldainiai, – „Farmacijai ir laikui“ dėstė Seimo narys R. Žemaitaitis. – Žmones labai veikia ši reklama, sakyčiau, netgi klaidinanti reklama, todėl jie perka vaistus net nežinodami, kaip, kada ir kokiais kiekiais reikėtų vartoti. Dažniausiai yra nusiperkama vienų ar kitų preparatų, savaitę ar dvi savaites pavartojama ir nebevartojama. Kitaip sakant, elgiamasi ir nusprendžiama savarankiškai, užsiimant savigyda, neklausoma šeimos gydytojų ar specialistų rekomendacijų, o tiesiog susigundoma prisipirkti visokių preparatų išgirdus per televiziją patrauklią jų reklamą, perskaičius reklaminį straipsnį spaudoje ar internete – „Va, man šis papildas turėtų tikti!“

Patikslinus, esą kartais ir patys šeimos gydytojai į panašią reklamą įtraukia savo pacientus, Seimo narys su tuo sutiko ir pripažino, jog, deja, tai irgi nemenka problema.

„Gydytojas elgiasi nesąžiningai ir nedorai, jei pacientui įteikia lapelį su vaisto reklama ir būtent tą vaistą primygtinai ragina nusipirkti, – apgailestavo parlamentaras. – Tai didelė problema. Todėl ir esu įsitikinęs, kad vaistų reklamą būtina uždrausti, ir kuo skubiau“.

 

Vartotojai – reklamos aukos?

Kitas dalykas, esą paskatinęs parlamentarą imtis minėtų vaistinės prekių reklamos draudimo, buvo jo paties atlikti tyrimai.

„Apklausiau draugus ir pažįstamus – paaiškėjo, kad žmonės prisipirkę visokių preparatų, ir ne tokių, kokių jiems reikia, o būtent plačiai reklamuojamų, – toliau dėstė R. Žemaitaitis. – Visko jie buvo prisipirkę – ir maisto papildų, ir vitaminų. Vieni juos kurį laiką vartojo, kiti numetė ant lentynos ir pamiršo. Atsiminė, kai jau buvo baigęsis galiojimo laikas. Kai pasiteiravau, kam tada pirko, jei nereikėjo, išgirdau atsakymą, kad buvo akcija šioms prekėms, papildai ar vitaminai buvo parduodami gerokai pigiau ar išvis – „du už vieno kainą“, – tai ir susiviliojo. Kaip, girdi, nepirks, jei perpus pigiau! Tačiau kad po kurio laiko tuos papildus ar vitaminus, kaip nereikalingus, išmes, nepagalvojo“.

R. Žemaitaitis tvirtino esąs įsitikinęs, kad situacija pasikeistų, jei įstatyme būtų įtvirtintas draudimas gyventojams skirtoje reklamoje reklamuoti nereceptinius vaistinius preparatus, maisto papildus ir homeopatinius vaistinius preparatus.

Parlamentaras vylėsi, kad į Seimo darbotvarkę šio projekto svarstymas bus įtrauktas kuo greičiau, ir pavasariui baigiantis Seimas balsuos už šių pataisų priėmimą.

„Tikiu, kad kiti Seimo nariai šiam mano pasiūlymui tikrai pritars“, – beveik neabejojo R. Žemaitaitis.

Jis pateikė pavyzdį, kaip esą maisto papildų gamintojai manipuliuoja žmonių patiklumu.

„Kai žiniasklaidoje buvo informuota apie mano ketinimus dėl nereceptinių vaistinių preparatų, homeopatinių vaistinių preparatų bei maisto papildų reklamos uždraudimo, vienas žmogus pakomentavo, kad jo garbaus amžiaus, žila žilutėlė močiutė, išgirdusi reklamą, kad štai vieni maisto papildai naikina plaukų žilumą, prisipirko jų, vos ne visą pensiją išleisdama! Deja, pinigai tik buvo paleisti vėjais, – stebėjosi R. Žemaitaitis. – Protu nesuvokiama, kaip galima taip apgaudinėti! Negalima žmonių kvailinti, leisti, kad jie tokiems niekams aukotų savo varganas pensijas“.

 

Ar siūlomas draudimas nepažeistų Reklamos įstatymo?

Viskas, regis, aišku ir suprantama, tačiau ar minėtų pataisų iniciatorius įvertino tai, kad, pavyzdžiui, maisto papildai nėra vaistai – tik maisto produktai, o Reklamos įstatymas maisto produktų reklamai, kaip žinia, nenumato išskirtinių reklamos ribojimų!

Plačiau apie tai skaitykite „Farmacija ir laikas“ 2017 Nr. 3

 
 

© 2006 Visos teisės saugomos.