Vaistų reklama: draugas ar priešas?

2018-03-09

Eglė Nemčauskaitė, dr. Jurgita Daukšienė

 

Šiandien jau neįsivaizduojame savo gyvenimo be reklamos: televizija, radijas, internetas, spalvoti žurnalų ar laikraščių puslapiai, stendiniai pranešimai, lankstinukai pašto dėžutėse ir kita. Šiandienos reklama giliai įsiveržė į daugelį mūsų gyvenimo sričių, tarp jų ir į farmacijos pasaulį. Ar teko patiems patirti reklamos poveikį? Bendrauti su jos paveiktais vaistinės pacientais? Jei taip, tada šiame straipsnyje tikrai rasite įdomios ir naudingos informacijos.

 

Įdomūs faktai trumpai:

•      „Bayer Pharmaceuticals“ 20 a. pradžioje kosuliui gydyti reklamavo ir pardavinėjo be recepto heroiną.

•      JAV maisto ir vaistų tarnyba (FDA) iki 1962 m. spalio 10 d. nereguliavo receptinių vaistų reklamos.

•      Kiekvienas doleris, išleistas vaistų reklamai, sugrįžta kaip 4,2 dolerių.

•      JAV ir Naujoji Zelandija yra vienintelės šalys, kuriose receptinių vaistų reklama yra teisėta.

•      Nuo 2011 m. gegužės vidutinis išrašytų naujų reklamuojamų vaistų receptų skaičius yra devynis kartus didesnis nei naujų nereklamuojamų vaistų [22].

 

Vaistų reklamos reguliavimas

Daugelyje šalių valstybinės institucijos stengiasi apsaugoti gyventojus nuo neteisingos reklamos, o vaistų reklamą riboja dar griežčiau dėl galimos rizikos paskatinti netinkamą vaistų pasirinkimą ar perteklinį vartojimą. Teisės aktuose griežtai nurodoma, kokie teiginiai galimi ar draudžiami. Lietuvoje vaistų reklamą reglamentuoja SAM įsakymas V-1128 „Dėl vaistinių preparatų taisyklių patvirtinimo“. Jame pateikti bendrieji vaistinių preparatų reklamos reikalavimai; nurodoma, kokia informacija gali būti pateikta gyventojams ir specialistams skirtose vaistinių preparatų reklamose; kaip turi būti organizuoti vaistų reklamuotojų vizitai; koks turi būti neparduodamų pavyzdžių žymėjimas, tiekimas ir apskaita; reklamos davėjo, gamintojo, tarpininko, skleidėjo ir vaistų reklamuotojo pareigos bei atsakomybė už vaistinių preparatų reklamą ir jos kontrolė.

Lietuvoje gyventojams leidžiama reklamuoti tik nereceptinius vaistus, maisto papildus ar vaistinės asortimento prekes.

Gyventojams skirtoje nereceptinio vaistinio preparato reklamoje turi būti nurodyta ši informacija:

  • Vaistinio preparato pavadinimas ir, jei vaistinio preparato sudėtyje yra tik viena vaistinė medžiaga, jos bendrinis pavadinimas.
  • Farmacinė forma ir vaistinio preparato stiprumas.
  • Informacija, būtina, kad vaistinis preparatas būtų teisingai vartojamas (terapinės indikacijos, išskyrus homeopatinius preparatus be patvirtintų terapinių indikacijų, vartojimo būdas, dozavimas, specialūs įspėjimai, kontraindikacijos).
  • Nuorodos:
    • „Prašome įdėmiai perskaityti pakuotės lapelį ir vaistą vartoti, kaip nurodyta“ arba „Prašome įdėmiai perskaityti informaciją ant išorinės pakuotės ir vaistą vartoti, kaip nurodyta“ (jei reklamuojamas vaistinis preparatas neturi pakuotės lapelio);
    • „Jei simptomai nepraeina ar atsirado šalutinis poveikis, dėl tolesnio vaisto vartojimo būtina pasitarti su gydytoju ar vaistininku“;
    • „Tradicinis augalinis vaistas, kurio indikacijos pagrįstos tik ilgalaikiu vartojimu“ (jei reklamuojamas tradicinis augalinis vaistinis preparatas).

Specialistams skirtose reklamose pateikiama informacija gali būti platesnė. Čia jau gali būti nurodyta ir galima sąveika su kitais vaistiniais preparatais, šalutinis poveikis; rinkodaros teisės turėtojo bei jo atstovo (jei toks yra) pavadinimai; teksto parengimo data (jei tekstas nebuvo peržiūrėtas) ar jo paskutinės peržiūros data; vaistinio preparato klasifikavimo grupė (receptinis ar nereceptinis vaistinis preparatas). Specialistams skirtoje vaistinio preparato reklamoje gali būti pateikiama kompensuojamojo vaistinio preparato pakuotės maksimali mažmeninė kaina ir jos dalis, kompensuojama Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis. Informacija vaistinio preparato reklamoje turi būti tiksli, papildyta naujausiais duomenimis, patikrinama ir išsami, kad specialistas galėtų susidaryti nuomonę apie vaistinio preparato terapinę vertę. Reklamoje, skirtoje specialistams, galima pateikti citatas, lenteles, kitą iliustruojamąją farmacinę informaciją apie vaistinį preparatą iš mokslinių straipsnių, paskelbtų Mokslinės informacijos instituto referuojamuose leidiniuose ir kitose pripažintose tarptautinėse duomenų bazėse, kurių sąrašą sudaro Lietuvos mokslo taryba, monografijose, vadovėliuose, metodiniuose ir kituose mokslo leidiniuose. Medžiaga turi būti tiksliai pateikta ir nurodyti mokslinės literatūros šaltiniai.

Plačiau apie tai skaitykite „Farmacija ir laikas“ 2017 Nr. 9

 

© 2006 Visos teisės saugomos.