Svarbu: viešojoje erdvėje sklindant prieštaringai informacijai, Sveikatos apsaugos ministerija atkreipia dėmesį, kad gydytojai akušeriai ginekologai ragina moteris skiepytis nuo COVID-19 ir tokiu būdu apsaugoti save nuo sunkių ligos pasekmių.

Kalio ir magnio svarba pirminei ligų prevencijai

2021-05-13

Pasaulio sveikatos organizacijos rekomenduojama kalio (K+) paros norma suaugusiajam – bent 3,5 g, tačiau, įvairių tyrimų duomenimis, Europos šalyse vienas žmogus K+ suvartoja vidutiniškai 2–3 g per parą, šis kiekis dar mažesnis tarp moterų ir vyresnio amžiaus asmenų [1, 2]. K+ reikšmingas nervinio impulso perdavimui, kardiomiocitų, skeleto ir lygiųjų raumenų kontrakcijai, taip pat rūgščių ir šarmų pusiausvyros palaikymui, skrandžio sulčių išskyrimui. Viduląstelinės ir užląstelinės K+ koncentracijos skirtumas lemia ląstelės membranos potencialą, svarbų normaliam neuronų ir kardiomiocitų jaudrumui palaikyti.

Tarptautinis perspektyvusis kohortinis tyrimas parodė, kad didesnis nei vidutinis K+ suvartojimas ir didesnė nei vidutinė jo koncentracija paros šlapime mažina didžiųjų širdies ir kraujagyslių įvykių (miokardo infarkto, insulto, širdies nepakankamumo) ir mirties dėl bet kokių priežasčių, išskyrus onkologines ligas, riziką [2]. Teigiamas K+ poveikis arterinio kraujo spaudimo (AKS) korekcijai ir arterinės hipertenzijos (AH) prevencijai žinomas jau daugiau kaip 40 metų [4, 8]. Įrodyta, jog didesnis K+ suvartojimas sumažina renino kiekį inkstų aferentinių arteriolių grūdėtosiose ląstelėse, angiotenziną konvertuojančio fermento (AKF) koncentraciją artimuosiuose ir AKF-2 tolimuosiuose kanalėliuose, taigi mažina vazokonstrikciją, simpatinės nervų sistemos aktyvumą, aldosterono išskyrimą iš antinksčių žievės ir natrio bei vandens sulaikymą. Didesnis K+ kiekis taip pat stimuliuoja inkstų kalikreino-kinino sistemą, taigi ir bradikinino gamybą, kuris jungdamasis prie B2K receptorių endotelyje stimuliuoja azoto monoksido (NO) ir prostaglandinų sintezę, dėl to sukelia vazodilataciją, natriurezę ir AKS mažėjimą [4]. Įvairių tyrimų duomenimis, ilgalaikis (4–24 sav.) 2,5–4,6 g elementinio K+ suvartojimas per parą 3,9–6,8 mm Hg sumažina sistolinį AKS (sAKS) ir 2,4–4,6 mm Hg diastolinį AKS (dAKS) [9, 10, 11], optimalus efektas gaunamas suvartojant 3,5 g paros dozę [11]. K+ gerina kraujagyslių endotelio funkciją, slopina laisvųjų radikalų formavimąsi, mažina kraujagyslių kalcifikaciją ir arterijų standumą [12, 13], todėl didesnis nei vidutinis jo suvartojimas mažina išeminio galvos smegenų insulto riziką 13–24 procentais [14, 15]. Keičiantis užląstelinei K+ koncentracijai, sutrinka normalus membranoje esančios Na-K-ATPazės aktyvumas, membrana hiper- arba hipopoliarizuojama, tai lemia trikdžius širdies laidžiojoje sistemoje [5], todėl hipokalemija 1,6 karto didina supraventrikulinių aritmijų riziką bendrojoje populiacijoje [6].

            K+ svarbus normaliai inkstų funkcijai ir angliavandenių apykaitai palaikyti. Remiantis metaanalizių duomenimis, esant didesniam jo suvartojimui, tikimybė išsivystyti ≥3a stadijos lėtinei inkstų ligai (LIL) sumažėja 22 proc., o glomerulų filtracijos greičio (GFG) neigiamo kitimo rizika yra net 51 proc. mažesnė [7].

K+ su maistu patekus į virškinimo traktą gliukozė ir enteroendokrinocitų gaminamas inkretinas skatina kasos beta ląsteles gaminti insuliną [5]. Jis išskiriamas dėl membranos depoliarizacijos, veikiant Na-K-ATPazei, todėl didesnis K+ suvartojimas susijęs su mažesne angliavandenių apykaitos sutrikimų rizika. Lyginant daugiau ir mažiau nei vidutinį K+ kiekį per parą gaunančių tiriamųjų grupes, pastebėta, kad audinių atsparumo insulinui (Matsuda) indeksas skyrėsi 0,6 [17], 2 tipo cukrinio diabeto (CD) išsivystymo per 8–15 m. rizika buvo iki 2 kartų mažesnė [18, 19]. 

 

Magnio įtaka sveikatai

Plačiau skaitykite LIETUVOS GYDYTOJO ŽURNALE 2021 m. Nr. 1

 

© 2006 Visos teisės saugomos.