Higienos instituto Sveikatos informacijos centras išleido periodinį sveikatos statistikos leidinį „Lietuvos gyventojų sveikata ir sveikatos priežiūros įstaigų veikla 2019 m. (išankstiniai duomenys)”. Jame pateikiami pagrindiniai išankstiniai praėjusių metų Lietuvos gyventojų sveikatos ir svesiatos priežiūros įstaigų veiklos rodikliai.

Vyriausybė uždegė žalią šviesą ligonių kasų konsolidavimui

2020-05-11
Vyriausybė šiandien pritarė ligonių kasų konsolidavimo projektui, taip siekiant optimizuoti Privalomojo sveikatos draudimo fondo (PSDF) veiklą, supaprastinti jo valdymo struktūrą. Taigi  nuo 2021 metų pradžios privalomąjį  sveikatos draudimą (PSD) vykdytų vienas juridinis asmuo – Valstybinė ligonių kasa (VLK) su regioniniais padaliniais. Jie pakeistų dabartines teritorines ligonių kasas (TLK).
 
Kad sveikatos draudimo sistemai reikalingi pokyčiai, Valstybės kontrolė užsiminė prieš pusantrų metų. Tuomet kontrolieriai paskelbė, kad, siekiant supaprastinti PSDF valdymą, vertėtų apjungti visas TLK.
 
Sveikatos apsaugos ministro Aurelijaus Verygos teigimu, administracinės naštos mažinimas, ligonių kasų veiklos efektyvumo padidinimas, praktikos suvienodinimas – ko ir siekiama šiais pokyčiais – aktualu tiek gydymo įstaigoms, tiek pacientams.
 
„Ligonių kasos visada buvo patikimos, savo profesionaliu darbu užtikrino sveikatos sistemos finansinį tvarumą šalyje. Neabejoju, kad šie ligonių kasų modernizavimo pokyčiai tik dar labiau sustiprins garantijas, kad kiekvienas žmogus jaustųsi saugus ir galėtų naudotis privalomojo sveikatos draudimo teikiamomis galimybėmis", – sako ministras A. Veryga.
 
PSD šiuo metu Lietuvoje vykdo PSD Taryba, VLK bei penkios TLK, turinčios atskirų juridinių asmenų statusą. Pagrindinės TLK funkcijos – sutarčių su gydymo įstaigomis ir vaistinėmis sudarymas, atsiskaitymas už apdraustiesiems suteiktas paslaugas ir išduotus kompensuojamuosius vaistus bei medicinos priemones, PSD registro tvarkymas, suteiktų paslaugų prieinamumo, tinkamumo bei kokybės kontrolė ir kita.
 
Atsisakant TLK kaip atskirų juridinių vienetų statuso, siūloma tikslinti VLK funkcijas ir teises, sutarčių su sveikatos apsaugos įstaigomis sudarymo nuostatas. Taigi, kitaip nei dabar, kai gydymo įstaigos pasirašo sutartis su skirtingomis TLK, bus pasirašoma tik viena sutartis. Kurį laiką ši paslauga ir toliau patogumo vardan sutartiniams partneriams bus teikiama regionuose. Standartinės sutarties sąlygas skelbiant iš anksto, tikimasi, mažės įstaigų administracinė našta, didės teisinis apibrėžtumas, taikoma vienoda praktika suteiks daugiau aiškumo.
 
Dar viena projekte numatyta galimybė – ginčus tarp gydymo įstaigų, vaistinių ir kitų ūkio subjektų spręsti ikiteisminiu keliu. Tuo tikslu prie VLK būtų sudaryta Taikinimo komisija. Iki šiol tokios komisijos egzistuoja prie TLK, tad pasiteisinusį modelį norima išlaikyti ir ateityje. Tikimasi, kad tokiu būdu sumažėtų VLK bylinėjimosi teismuose atvejų, būtų taupomas gydymo įstaigų, vaistinių, kitų ūkio subjektų laikas bei lėšos.
 
Projekte siūloma įteisinti ir kelias su PSDF pajamų struktūra susijusias naujoves. Pavyzdžiui, prie PSDF pajamų siūloma nepriskirti išieškotų ir už žalą jam grąžintų lėšų, taip pat pinigų, kuriuos sumoka vaisto rinkodaros teisės turėtojai (jų atstovai) ir juridiniai asmenys, turintys didmeninio platinimo licenciją, pagal gydymo prieinamumo gerinimo ir rizikos pasidalijimo sutartis, sudarytas su VLK. Visas šias lėšas būtų galima naudoti naujiems vaistams kompensuoti. Atkreiptinas dėmesys, kad  kasmet pagal gydymo prieinamumo gerinimo ir rizikos pasidalijimo sutartis PSDF pervedama apie 25 mln. eurų.
 
Vyriausybei pritarus ligonių kasų konsolidavimui, įstatymų projektai keliaus į Seimą.
 
SAM spaudos tarnyba
 
 

© 2006 Visos teisės saugomos.