Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centro (ULAC) duomenimis, sergamumas lytiškai plintančiomis infekcijomis (LPI) Lietuvoje 2019 metais buvo mažesnis nei užpernai - LPI susirgimų pernai užregistruota 38 atvejais mažiau, lyginant su 2018 metais: atitinkamai 421 ir 459. Sergamumo 100 tūkst. gyventojų rodiklis Lietuvoje 2019 metais chlamidioze siekė – 8,9 atvejo, sifiliu – 4,2 atvejo ir gonorėja – 2 atvejus. Visi pastarieji rodikliai 2018 m. buvo nežymiai didesni.

„Vaistininkas turi būti ir ligų bei vaistų žinovas, ir gyvenimo guru, ir psichologas“

2020-07-13

Tarp pernykščių Lietuvos metų vaistininko rinkimų nugalėtojų – ir kaunietė, vaistinių tinkle „Camelia“ dirbanti vaistininkė Irena Tamulienė. Ji tarptautinės komisijos sprendimu buvo pripažinta viena iš finalinio etapo nugalėtojų ir iškilmingoje šventėje, vykusioje Kauno rotušėje, apdovanota sidabro medaliu bei diplomu. Žurnalistė Virginija Grigaliūnienė pateikė Irenai Tamulienei keletą klausimų.

Gerbiama Irena, dar kartą sveikinu, tapus viena iš geriausių šalies vaistininkių ir linkiu visokeriopos sėkmės. Kartu labai smalsu sužinoti – ar jums buvo didelė staigmena, kai sužinojote, kad kolegos būtent jus išrinko dalyvauti finaliniame šio konkurso etape?

Prisipažinsiu, man tokia naujiena – kad esu išrinkta atstovauti mūsų vaistinių tinklui geriausio šalies vaistininko rinkimuose – tikrai buvo labai netikėta, didžiulė staigmena. Pamenu, paskambino personalo skyriaus vadybininkė ir pranešė tai. Pasakė, kad reikės dalyvauti pokalbyje Lietuvos sveikatos mokslų universitete su tarptautinės komisijos nariais. Iš tiesų, labai susijaudinau, nežinojau, ko griebtis. Tuo metu, lyg tyčia, darbe buvo nemažas krūvis, tad specialiai ruoštis nebuvo kada. Iš ryto padirbėjau vaistinėje, nuskubėjau į komisiją, po pokalbio – vėl į darbą.

Kaip manote, kodėl kolegos vaistininkai būtent jus pasiūlė į tolesnį rinkimų etapą?

Nežinau, bet labai norėčiau žinoti atsakymą į tokį klausimą... Gal dėl nuoširdumo, atsidavimo darbui, nepakantumo neteisybei? Man atrodydavo, kad nesu labai mėgstama dėl to, jog nenutyliu, jei matau neteisybę, problemas. O, pasirodo, viskas gerai (juokiasi – V. G.). Esu iš tokių žmonių, kuriems jeigu jau skauda – nelauks, nekentės, o išsakys viską, kas guli ant širdies. Ir bandys pasiūlyti sprendimų būdus.

Kokį įspūdį paliko pokalbis su tarptautine finalinio etapo dalyvių vertinimo komisija?

Kaip jau minėjau, labai jaudinausi, nežinojau, ko klaus, ko tikėtis, gaila, nesusizgribau pasikalbėti su ankstesnių metų konkurso finalinio etapo dalyviais iš mūsų tinklo – gal būtų buvę aiškiau. Beje, kad yra ir daugiau finalininkų iš mūsų vaistinių tinklo, sužinojau tik nuvykusi į LSMU Farmacijos fakultetą. Ten ir susipažinome, nes juk ne visus tinklo darbuotojus pažįstame. Laukdama pokalbio su komisija pastebėjau, kad kitų tinklų vaistininkai šiam konkursui labai gerai pasirengę, greičiausiai tam ruošęsi, mokęsi. O aš, kaip sakiau, net neįsivaizdavau, kaip ruoštis, ko mokytis. Iš vakaro susimąsčiau, ko gali prireikti, ir nusprendžiau, kad turbūt klausinės apie pacientų aptarnavimą. Atsiverčiau ir perskaičiau aptarnavimo standartą. O to visai neprireikė.

Ar slapta tikėjote, kad jūsų rankose atsidurs laimėtojo medalis?

Ne. Tikrai atvirai sakau – nebuvo nė minties. Apskritai man buvo didelė staigmena, kad patekau į finalinį etapą, ką jau kalbėti apie medalius… Vis dėlto pokalbio su autoritetinga komisija turbūt nepamiršiu niekada, net sapnavau jį po kurio laiko! Tas pokalbis man paliko didžiulį įspūdį – kaip su lygiu kalbasi dėstytojai, profesoriai, garbūs svečiai iš užsienio universitetų… Buvo ir keista, ir labai gera, kad teiravosi mano nuomonės, o juk šiandien vaistininko nuomonės vienu ar kitu klausimu niekas neklausia, niekam ji neįdomi.

Kiek metų dirbate vaistinėje?

Kauno medicinos universitetą baigiau 2002 metais, nuo to laiko dirbu vaistinėje. Tiesa, buvau trumpam išėjusi vaikų auginimo atostogų.

Kokia jūsų nuomonė apie šiandienį vaistininko darbą? Kuo jis kitoks, išskirtinis?

Man keista, kad vaistininkas parduoda paslaugą, kuri yra nemokama. Jei už visas kitas paslaugas, taip pat ir gydymo, yra mokama, tai vaistininko teikiamos paslaugos kažkodėl nėra apmokamos. Kitaip sakant, vaistininkai parduoda paslaugą produktais, ir žmonėms susidaro įspūdis, kad vaistininkai iš ligų tarsi pelnosi. Tai netiesa. Antra, vaistininkas turi turėti be galo daug žinių. Mes turime ir ligų bei vaistų žinovais būti, ir gyvenimo guru, ir psichologais. Mes privalome per trumpą laiką žmogui perteikti svarbią informaciją apie vaistų vartojimą, išmokyti naudotis vienais ar kitais medicininiais prietaisais, įtikinti, kad reikia gerti skirtus vaistus arba, atvirkščiai, atkalbėti nuo perteklinio vaistų vartojimo, ir taip toliau. Vaistininkui reikia turėti didžiulę kantrybę, nes kiekvienas vaistinės klientas – vis kitoks, su savo ypatumais, nuotaikomis, pretenzijomis ir pykčiais…

Norite pasakyti, kad neretas vaistinės klientas ateina tiesiog išsivaduoti nuo blogų emocijų?

Kad ir kaip būtų gaila, tokių vaistinės klientų yra nemažai. Ateina į vaistinę pikti ant viso pasaulio, išsilieja, kas nepatinka, apibara niekuo dėtą vaistininką ir išeina… O apšauktas vaistininkas turi dirbti toliau.

Kam teikiate prioritetą, konsultuodama pacientus? Ar sunku pažinti žmogų?

Vieno etalono, kuris tiktų visiems vaistinės klientams, nėra. Tačiau vaistininkas įgyja patirtį per trumpą laiką įvertinti į vaistinę užsukusį žmogų ir nuspręsti, kokia pagalba jam reikalinga: ar jo negalavimai rimti, ar tik pats taip galvoja; ar reikalinga skubi pagalba, ar nieko blogo jam nėra, tik daug baimės. Kad kuo geriau pažinčiau žmones, daug mokausi, domiuosi, aktyviai dalyvauju įvairiose priemonėse, klausau gydytojų paskaitų ir bandau gauti atsakymus į visus kylančius klausimus apie pacientų sveikatos problemas. Kuo daugiau žinau, tuo lengviau padėti pacientams, tuo tiksliau juos galiu pakonsultuoti. Kaip minėjau, negaliu nutylėti, jei matau, kad žmogus elgiasi neteisingai. Pavyzdžiui, nesuvokia žalingų įpročių poveikio – nors jam ir nelabai patinka, primenu, kad to reikėtų kuo greičiau atsisakyti. Visada parodau, kaip naudotis prietaisais, nors kai kurie pacientai nieko nenori nė girdėti – esą jie jau 20 metų ta liga serga, viską žino. O kai paprašau parodyti, kaip jie „viską žino“, dažnai paaiškėja, kad jų veiksmai netinkami. Tada net ir patys nustemba… Taigi stengiuosi nuoširdžiai dirbti savo darbą. Galbūt dėl to daug mano pacientų sugrįžta būtent pas mane. 

Šiandien vaistininkui keliama labai daug reikalavimų, tarp jų – priminti apie ligų profilaktiką, pasiūlyti alternatyvių gydymosi būdų. Ar įmanoma viską suspėti, ypač kai pastaraisiais mėnesiais vaistinėse driekiasi ilgos klientų eilės?

Gal ne visada pavyksta, bet labai stengiuosi savo darbą atlikti kuo geriau. Gamintojų atstovų, kurie kartais apsilanko vaistinėje, esu išprašiusi paruoštukų, kuriuose lakoniškai parašyta, kaip įveikti tam tikrus negalavimus. Pavyzdžiui, jei kamuoja peršalimo ligos, rėmens ėdimas, kosulys – kokių svarbiausių priemonių imtis, ką daryti. Tuos paruoštukus visada pasidedu po ranka ir žmogui įduodu, nes ką išgirsta vaistinėje, ne visada prisimena grįžę į namus. Sergantiesiems diabetu labai svarbu tinkama mityba – tokių paruoštukų irgi turiu.

Per 17 darbo vaistinėje metų turbūt pasitaikę visokiausių situacijų ir staigmenų?

Maloniai nustebina nuolatiniai mano pacientai. Viena moteris su grupe važiavo į Šiluvos atlaidus ir iš ten man asmeniškai atvežė Dievo Motinos paveiksliuką. Dar, sakė, ten meldėsi už mane. Kai ji su tuo paveiksliuku atėjo į vaistinę, dirbo mano kolegė – paprašė, kad viską man perduotų, o kitą dieną paskambino pasitikslinti, ar tikrai perdavė. Prieš Velykas į vaistinę atėjo kita mano klientė, nors, tiesa, ją buvau jau seniai mačiusi. Ji iš laikraštinio popieriaus išvyniojo didelę narcizų puokštę ir man padavė. Nustebau, iš kur tiek daug gražių gėlių. O ji atsakė, kad priskynė savo sode. Savaitę vaistinė buvo pasipuošusi. Beje, ir margučių iš savo klientų sulaukėme.

O pasitaiko atvejų, kai vaistininkui dėl prastos kliento sveikatos tenka skubiai kviesti greitąją medicinos pagalbą?

Tokių atvejų buvę ne vienas ir ne du. Pernai ir pavasaris, ir vasara kažkodėl buvo labai sunkūs. Buvo padažnėję kraujospūdžio svyravimų,  fiksuota daugiau nei įprastai sutrikusios širdies veiklos atvejų, todėl tekdavo vienu metu ir pacientą gaivinti, ir rinkti greitosios pagalbos telefono numerį. Vieną moterį tiesiai iš vaistinės išlydėjome į ligoninę, o po kelių dienų ji apsilankė ir padėkojo, kad išgelbėjome. 

Ko šiandien vaistininkui labiausiai trūksta, kas labiausiai trukdo darbui?

Sunkus klausimas… Mano nuomone, šiuo metu vaistininkai tikrai labai gerai aprūpinti – kompiuterizuota darbo vieta, išduotos visos reikalingos darbo priemonės. Labiausiai trūksta, ko gero, dėmesio vaistininkui iš valdžios institucijų. Visi daromi sprendimai – vaistų kainyno kaitaliojimai, kompensuojamųjų vaistų sąrašo dažnas keitimas, vaistų tiekimo trikdžiai – labai sunkina vaistininko darbą. Mes jaučiamės tarsi tarp dviejų ugnių: nuleidžiama daug tvarkų, kurias reikia įgyvendinti, o kartu ir tenka sugerti visas vaistinės klientų neigiamas emocijas, nes bet kokie pakeitimai sukelia didelį pacientų priešiškumą. Pasitaiko, kad pacientai vaistininkus išvadina ir vagimis, ir plėšikais, nors vaistininkas neturi jokios įtakos vaistų kainų pokyčiams. Nėra malonu ir kai vaistininkas vertinamas mažiau už gydytoją. Anksčiau dar sakydavo – pasitarkite su gydytoju arba vaistininku, o dabar vaistininkas nustumtas į šalį. Kad ir dėl to paties koronaviruso. Atrodo, kad tik gydytojai viską žino, bet juk ir mes, vaistininkai, šiuo klausimu esame gerai informuoti. Ir kai ateina į vaistinę žmogus, iš „pažįstamo daktaro“ ar „Amerikoje gyvenančio giminaičio“ išgirdęs, kad vaistai nuo maliarijos ar nuo ŽIV gali padėti ir sergant COVID, o vaistininkas ima pasakoti, kad tokių vaistų negalima gerti savo nuožiūra, klientai dažnai supyksta, pradeda reikšti nepasitenkinimą, esą tas vaistininkas nieko neišmano.

Kokia situacija dėl karantino ir koronaviruso plitimo – ar labai juntama gyventojų panika, baimė?

Visko buvo per pirmąjį karantino mėnesį… Pajutau, kad kaip niekad daug į vaistinę ateinančių žmonių – susierzinę, pikti, išsigandę. Pyksta, kad negali patekti pas gydytoją, nervinasi, kad vaistininkas neišduoda receptinių vaistų be recepto (nors prašomi vaistai iš tiesų labai pavojingi, negalima jų gerti be gydytojo paskyrimo!). Panika ypač jautėsi pirmosiomis savaitėmis, kai buvo išpirktas paracetamolis. Dėl apsaugos priemonių trūkumo irgi buvo nesusipratimų. Kartu pastebėjau, kad žmonės tarsi sąmoningai kėlė paniką. Ateina į vaistinę ir pradeda bėdoti, kaip bus, jei ko pradės trūkti. Aš jiems ir sakau: prašom, ko pageidaujate, mes gal turime. Tada paprašo medicininių kaukių. Taip, sakau, yra. O pirštinių? Irgi turime! Paracetamolio? Taip, jau turime! Tada jau atlyžta, sako, kitose vaistinėse tai nėra, gerai, kol kas nepirksiu, ateisiu kitą kartą...

Paskelbus karantiną jautėsi didelė vaistų ir kitų vaistinės prekių paklausa?

Taip, viską pirko iš eilės! Nes – o jei prireiks?.. O mums, vaistininkams, dėl to buvo labai negera, nes žinome, kiek daug pasibaigusio galiojimo vaistų po kurio laiko atneš sunaikinti.

Ar tenka susidurti su pasisakančiaisiais prieš vaistus, prieš vakcinas? Žinančiais daugiau už vaistininką?

Be abejo! Kartais tenka dirbti truputį sloguojant, nes jei neturiu temperatūros, biuletenio neimsiu. Štai vyresnė moteris ir pataria, kaip slogą gydyti – česnako skilteles į nosį kišti... Ar dar kokį kitą savo patarimą pradeda pasakoti, nors už jos – klientų eilė...

Iš tiesų, vaistininkas turi būti apdovanotas didele kantrybe… Darbas baigėsi, galima lengviau atsikvėpti. Kur ir kaip geriausiai atsipalaiduojate?

Grįžusi iš darbo pirmiausia pavalgau, nes vaistinėje paprastai nebūna laiko nei pavalgyti, nei vandens atsigerti – ypač pastaraisiais mėnesiais. Po to pažiūriu kokį lengvo turinio filmą, kartais einu pamiegoti. Na, o jei kas nors sunervina, užsidarau į kambarį ir pasiimu į rankas gitarą. Apkabinto instrumento vibracija mane labai nuramina, regis, ir širdies ritmą normalizuoja… Tai man vienas iš geriausių būdų atsigauti, pailsėti.

 

Plačiau skaitykite žurnale „Farmacija ir laikas“ 2020 m. Nr.5

 
 

© 2006 Visos teisės saugomos.