Gera vaistinių praktika. Ar rasis vietos farmacinei rūpybai?





Geros vaistinių praktikos nuostatams sukurti sudaryta jau bene tračioji darbo grupė. Pirmieji žingsniai buvo žengti prieš kelerius metus. Metų pradžioje Farmacijos departamento interneto svetainėje šmėstelėjęs projektas netrukus dingo – jis sulaukė gana aštrios farmacijos specialistų kritikos. Kai kas net pasišaipė: atseit, pirminis geros vaistinių praktikos nuostatų variantas priminė trečiųjų šalių dokumento modelį. Tačiau neklysta tik tas, kas nedirba. O kritikuoti visada lengviau nei dirbti. Kalbiname KMU Vaistų technologijos ir socialinės farmacijos katedros doc. Raimondą Radžiūną.




Kokia „Geros vaistinės praktikos“ vizija?



Geros vaistinių praktikos nuostatuose turėtų atsispindėti vaistininko teikiamų paslaugų kokybės valdymas. Šių paslaugų centras turėtų būti pacientas, t. y. visos vaistinės teikiamos paslaugos nukreiptos į pacientą. Tačiau pirminiame nuostatų projekto variante pacientas buvo paliktas nuošalyje. Jame labiau akcentuoti techniniai veiksmai, vaistinės vertintos kaip vaistų platinimo įmonės, turinčios nedaug bendra su paslaugų kokybe. Gerai vaistinių praktikai tai nepriimtina.


Antra vertus, nuostatų reikalavimai turėtų tikti tiek didelėms, tiek mažoms vaistinėms. Labai svarbu atsižvelgti į nūdienos realijas, reikalavimus grįsti protingais kriterijais. Tarkim, jeigu bus reikalaujama, kad vaistinės auditą atliktų farmacijos specialistas, nepavaldus audituojamos srities vadovui, iškils klausimas dėl farmacinės veiklos vadovo statuso vaistinėje. Sunku įsivaizduoti, kad farmacijos specialistas, atsakydamas už tam tikrą veiklos sritį, būtų nepavaldus farmacinės veiklos vadovui. Kaip tuo atveju elgtis mažoms vaistinėms, kuriose dirba vienas ar du specialistai?Kviestis specialistą iš šalies? Betgi kiekvieno specialisto samdymas vaistinei nepigiai kainuoja. Ar papildoma finansinė našta jų nesužlugdys? Rajonuose jau ir taip nyksta vaistinės, iškėlus neprotingus reikalavimus jų gali nebelikti.


Pirminis nuostatų projekto variantas buvo nutolęs nuo tarptautinių gerai vaistinių praktikai keliamų kriterijų. Nežinia, kokiu keliu pasuks naujoji darbo grupė geros vaistinių praktikos nuostatams rengti. Rengiant projektą vis dėlto reikėtų pavartyti rekomendacinio pobūdžio leidinį „Geros vaistinės praktika Europoje“. Jame einama prie naujos vaistininko darbo filosofijos – farmacinės rūpybos, be kurios neįsivaizduojama gera vaistinės praktika.




Kaip „Geros vaistinės praktika susijusi“ su vaistinės pacientu?



Parengti geros vaistinių praktikos nuostatus nėra paprasta, reikalavimus būtina rengti labai atsakingai jau vien todėl, kad vaistinių sektoriuje dirba keliskart daugiau žmonių nei, sakykim, vaistų gamyboje, kur taikoma gera gamybos praktika. Akivaizdu, pasipriešinimas tendencijai eiti lengvesniu keliu, prie parduotuvių tipo vaistinių, kokios yra dabar, gali būti didžiulis. Dabartiniai teisės aktai nereikalauja kokybiškos farmacinės paslaugos, o gera vaistinės praktika būtent tai turėtų akcentuoti. Taigi reikalavimus reikia parengti labai atsakingai.


Vaistininko, farmakotechniko, visos vaistinės darbas turėtų būti nukreiptas į pacientą, nes, pagal gerą vaistinių praktiką, jose negali būti nei klientų, nei pirkėjų ar lankytojų – čia gali būti tik pacientai.Žmogus į vaistinę turi eiti tada, kai jam to reikia, o ne tada, kai vaistinėje vyksta išpardavimai ir vaistai perkami, kai mažiausia jų kaina.



Kalbino Genovaitė Slaninienė