Artėja tabako pramonės akistata su „krize“

Populiarųjį terminą „krizė“ šiuo metu pasaulio žiniasklaida be perstojo linksniuoja kalbėdama beveik visomis temomis. Terminas „sunkmetis“, Lietuvos spaudoje aptinkamas ne rečiau nei skyrybos ženklai, artimiausiu metu gali būti imtas vartoti ir kalbant apie Tabako pramonę. Toks teiginys, žinoma, tėra tik prielaida, tačiau turinti visą krūvą svarių argumentų.


Visa Europa 2009-aisiais metais sukruto griežtinti Tabako kontrolės įstatymus. Didžiausios pastangos jau kurį laiką dedamos mėginant uždrausti Tabako demonstravimą pardavimo vietose. Šiaurės Airija tokį draudimą jau įgyvendino, Jungtinė Karalystė siekia to paties bei planuoja uždrausti prekybos automatus, kuriuose iki šiol nepilnamečiai galėjo lengvai įsigyti tabako gaminių. Beje, net 64 procentai JK paauglių pritaria tokiam tabako reklamos ir jo prieinamumo sugriežtinimui. Lenkija bei Skandinavijos šalys taip pat siekia cigarečių reklamos pašalinimo iš prekybos stendų, o Norvegija netgi ketina pasekti Islandijos pavyzdžiu ir tabako gaminiams parduotuvėse įrengti atskiras matinio stiklo patalpas. Nors tokių pokyčių įgyvendinimas valstybėms atsieis tikrai nemažus pinigus, vadovai supranta investicijos svarbą.


Netgi tabako kontrolės srityje kiek silpnesnės šalys suskubo veikti. Kroatija uždraudė rūkymą baruose, restoranuose bei kitose maitinimo įstaigose, o reklamos taisyklės Vengrijoje tapo griežtesnės jau nuo kovo 1 dienos. Reklama nuo šiol šalyje rodoma tik prekybos vietose, o tabako gaminių pakuotės pažymėtos įspėjimais apie pavojų sveikatai. Be to, Vengrijos tabako gamintojui GPGB neseniai buvo skirta rekordinė bauda už cigarečių reklamą. 1 milijoną eurų nuostolių kompanijai atnešė tabako gaminių dalinimas parduotuvėse. Kišenes iškratyti vis dažniau tenka ne tik tabako gamintojams, bet ir viešojo sektoriaus atstovams, pažeidusiems galiojančius įstatymus. Olandijoje visai neseniai vienai kavinei keletas pakartotinių įstatymo pažeidimų kainavo beveik 19.000 eurų.


Po to kai Vokietijos vėžio tyrimų centras publikavo atnaujintą 90 kancerogenų, esančių tabake, sąrašą, tapo aišku, kodėl imta kalbėti ir apie įspėjimų apie tabako žalą ant tabako gaminių keitimą. Iki šiol daugumoje valstybių esančius tekstinius įspėjimus planuojama papildyti ir vaizdine informacija. Pirmosios apie tai prašneko Ispanija bei Danija, ketinančios siekti, kad ant cigarečių pakelių atsirastų šokiruojantys nuo dūmų pajuodusių plaučių ar negyvų kūnų morge vaizdai. Tuo tarpu Jungtinėje Karalystėje viešai prakalbus apie baltų nespalvotų cigarečių pakelių įvedimą, tabako bendrovės ėmė grasinti teismais, kadangi firminės pakuotės yra vienintelė galiojanti reklamos forma šalyje. Labiau už viską tabako įmonių vadovai baiminasi, kad kitos šalys gali pasekti tokiu pat pavyzdžiu.


Tabako gaminių reklamos, rūkymo maitinimo sektoriuje bei kitose viešose vietose draudimai, paskutiniais metais stipriai beveik visoje Europoje stipriai pakilęs tabako gaminių akcizo mokestis jau nebestebina nieko. Tačiau panašu, kad sveikatos organizacijos bei nerūkymo šalininkai randa vis naujų būdų kovoti su šiuo žalingu įpročiu. Novatoriškiausią būdą iki šiol išrado Škotijos visuomenės sveikatos ministerija, kuri rūkalius, norinčius atsikratyti šio įpročio, ėmė skatinti pinigais. 12,50 svaro per savaitę tenka kiekvienam metančiajam rūkyti, kuris grynuosius pinigus, gautus kredito forma, galės vėliau išleisti bakalėjai. Šalyje taip pat pradėti naudoti specialūs gatvių siurbliai, naikinantys nuorūkas iš miesto gatvių. Atėjo laikas, kai pagaliau siekiama sumažinti rūkymo ligoninėse problemą ir didinti sveikatos priežiūros specialistų sąmoningumą apie jų vaidmenį ir pacientams, ir visuomenei. Pavyzdžiui, Graikijoje net 66 procentai ligoninių personalo narių siekia visiško rūkymo uždraudimo ligoninėse ir šalis ryžtasi to siekti. Airijos mokslininkams patvirtinus, jog rūkymas automobiliuose neabejotinai kenkia keleivių sveikatai, Lenkija jau planuoja uždrausti rūkymą automobiliuose jei juose yra vaikų. Be to Lenkijoje jau nuo birželio vidurio Gdansko paplūdimiuose bus visiškai uždrausta rūkyti.


Jog tabakui lieka vis mažiau vietos visuomenėje įrodė Prancūzija. Paryžiaus metro atsisakė paleisti reklamos plakatus naujam filmui Coco avant Chanel, kurio žvaigždė Audrey Tautou reklaminiame plakate vaizduojama su cigarete.Dar visai neseniai apie tokius pokyčius tabako kontrolėje buvo galima tik svajoti. Atėjus ekonominiam sunkmečiui, be perstojo augant tabako gaminių kainoms, mažėjant tabako reklamos kiekiui ir gaminių prieinamumui, auga ir nerūkymo šalininkų skaičius. Ilgą laiką tabako industrijos, žiniasklaidos ir reklamos dėka, rūkymas buvo laikomas mados bei „kietumo“ ženklu. Tačiau panašu, kad artėja momentas kuomet rūkaliai taps mažuma, o tabako gamintojai pajaus tikrąją žodžio „krizė“ prasmę. Žinoma, tam reikės laiko , didelių sveikatos organizacijų bei visuomenės pastangų, tačiau kai nemenka kelio atkarpa jau įveikta, jėgų žengti dar keliems žingsniams visuomet užtenka.


Vaida Liutkutė
Nacionalinės tabako ir alkoholio kontrolės koalicijos
atstovė ryšiams su visuomene
el.p. [email protected]
Tel. 8 608 90763
Tel. 8 614 05 997; Fax. 8 37 327 349, Stiklių -8, Vilnius.
[email protected], www.koalicija.org