Privalomojo sveikatos draudimo fondo lėšos turi užtikrinti sveikatos paslaugų prieinamumą gyventojams ir efektyvų gydymo įstaigų funkcionavimą

Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) pritaria Valstybės kontrolės (VK) išvadoms ir rekomendacijoms dėl Privalomojo sveikatos draudimo fondo (PSDF) biudžeto panaudojimo. SAM pabrėžia, kad ministerijos vadovybė praėjusiais metais keliolika kartų raštiškai nurodė Valstybinei ligonių kasai (VLK), kaip institucijai tiesiogiai atsakingai už PSDF planavimą ir vykdymą, kompetentingiau rengti PSDF biudžeto projektus bei ne kartą įpareigojo VLK direktorių imtis neatidėliotinų priemonių, kad 2010 m. PSDF biudžeto rezervo dydis neviršytų įstatyme nustatytos ribos. Pabrėžtina, kad dėl SAM vadovybės vykdytos sumažintų įkainių už asmens sveikatos priežiūros paslaugas balo atkūrimo politikos, 2010 m. metus šalies gydymo įstaigos užbaigė be nuostolių.

SAM pažymi, kad 2010 m., tik pradėjęs dirbti ministru Raimondas Šukys atkreipė dėmesį į faktą, kad dėl sunkmečio nuo 1 lito iki 81 cento sumažinus sveikatos priežiūros paslaugų bazinių kainų balo vertę (šios lėšos iš PSDF yra skiriamos šalies gydymo įstaigoms už gyventojams suteiktas sveikatos priežiūros paslaugas), labai pablogėjo medicinos įstaigų finansinė padėtis. Todėl, įvertinus šalies ekonominę ir finansinę padėtį, PSDF biudžeto surinkimo rezultatus bei blogėjančią įstaigų finansinę būklę, SAM per 2010 m. net 3 kartus inicijavo įkainių didinimą. Nuo liepos 1 d. balo vertė buvo padidinta iki 84 centų, nuo spalio 1 d. iki 89 centų. Metų pabaigoje buvo priimtas sprendimas kompensuoti gydymo įstaigoms finansinius praradimus ir sugrąžinti finansavimą į 2009 m. lygį. Beje, dėl pastarojo sprendimo tikslingumo abejones išreiškė ir VLK, ir Seimo sveikatos reikalų komiteto vadovybė.

SAM pabrėžia, kad būtent dėl VLK netinkamai suplanuoto 2010 m. PSDF biudžeto, fonde susikaupė perteklinės lėšos, tuo tarpu dauguma šalies gydymo įstaigų buvo priverstos skolintis tam, kad galėtų vykdyti savo veiklą. SAM vadovybė siekdama pašalinti 2010 m. PSDF biudžeto planavimo padarytas klaidas keliolika kartų raštiškai kreipėsi į VLK dėl racionalesnio ir efektyvesnio PSDF biudžeto panaudojimo. VLK vadovybė 2010 m. ne kartą buvo gavusi ir SAM perspėjimus dėl VLK priskirtų funkcijų ir pavedamų užduočių netinkamo, nekokybiško ir nesavalaikio vykdymo bei apie tebesitęsiančių PSDF biudžeto planavimo trūkumų, kurie dabar akcentuojami ir Valstybės kontrolės audito ataskaitose.

Sveikatos apsaugos ministras taip pat buvo ne kartą nurodęs VLK, kaip institucijai tiesiogiai atsakingai už PSDF planavimą ir vykdymą, kompetentingiau rengti PSDF biudžeto projektus bei įpareigojo VLK direktorių imtis neatidėliotinų priemonių, kad PSDF biudžeto rezervo dydis neviršytų įstatyme nustatytos ribos.

SAM pažymi, kad PSDF biudžeto lėšos turi užtikrinti sveikatos paslaugų prieinamumą gyventojams ir efektyvų gydymo įstaigų funkcionavimą.
SAM pabrėžia, kad gydymo įstaigų finansavimas priklauso ne tik nuo balo vertės, bet ir nuo su gydymo įstaigomis sudaromų sutarčių apimčių, kurios išimtinai priklauso teritorinių ligonių kasų kompetencijai.

Akcentuotina, kad dėl ministerijos vadovybės inicijuotų sveikatos paslaugų balo vertės atstatymo ir kompensavimo šalies gydymo įstaigos užtikrino sveikatos priežiūros paslaugų teikimą gyventojams bei 2010 m. baigė be nuostolių.

Daugiau informacijos:
Janina Kumpienė, Sveikatos apsaugos viceministrė, Tel. : 868608544
SAM Ryšių su visuomene skyrius,
www.sam.lt