Farmacijos verslas Lietuvoje. Tai, kas aktualu šiandien…

Į farmacininkams aktualius šiandienos klausimus atsako Lietuvos laisvosios rinkos instituto prezidentas Žilvinas Šilėnas.

 

Kaip manote, ar pastaraisiais metais farmacijos verslas Lietuvoje tapo monopoliniu? Kaip tai vertinate ir kokius pavojus įžvelgiate?

 

Kaltinimo monopolija terminą reikia vartoti atsargiai. Pirmiausia reikėtų patikslinti, apie kurį farmacijos verslo segmentą kalbame. Gamybą? Didmeninę prekybą? Mažmeninę prekybą? Akivaizdu, kad kiekviename jų situacija yra skirtinga. Galiausiai, net arčiausiai vartotojų esančiame segmente, mažmeninėje prekyboje, esti konkurencija. Nereikia pamiršti, kad kuomet kilo žalinga vaistų kainų reguliavimo iniciatyva, vienas iš jos teikėjų argumentų buvo būtent tas, kad neva Lietuvoje konkurencija tarp vaistinių yra per didelė. Taip pat derėtų prisiminti, kad mažmeninės prekybos reguliavimas buvo pasirinktas demonstratyviai: vaistinės veikia Lietuvoje; didieji vaistų gamintojai, kurių dalis kainoje sudaro esminę dalį, mūsų politikams nepasiekiami. Vaistų kainų reguliavimas turi tas pačias problemas, kaip ir kitų kainų reguliavimas. Šioje vietoje nereikia ginčytis, ar vaistai yra speciali prekė, nes, jei atkreipsite dėmesį, kai politikai užsimano reguliuoti kainas – nuo šildymo iki troleibusų bilietų, – visuomet prekes ar paslaugas pavadina „specialiomis“. Duonos kaina iki šiol nereguliuojama, ir duonos nepritrūksta.

 

Ar, Jūsų nuomone, išlieka aktualūs vaistų kainų kontrolės klausimai? Ar nemanote, jog kainų pokyčiai yra susiję su rinkos dalyvių tarpusavio susitarimais?

 

Jei vaistų ar kitų prekių kainos pas konkuruojančius pardavėjus keičiasi panašiai, tai yra aiškiausias požymis, kad vyksta konkurencija, o ne atvirkščiai. Kitaip tariant, kada pardavėjų konkurencija yra arši, jie vienas kitą stebi – kainas, nuolaidas, pardavimų skatinimą – ir stengiasi neatsilikti. Aiškumo dėlei imkime su vaistais nesusijusį pavyzdį: ką rodo tai, kad beveik visi telefonų gamintojai pradėjo gaminti telefonus liečiamaisiais ekranais – konkurenciją ar susitarimą?

Plačiau apie tai skaitykite „Farmacija ir laikas“ 2013 Nr. 1