Kolegų patirtis: paskųsti – garbės reikalas

Prieš 10 metų vienoje JAV Sietlo miesto ligoninių dėl apmaudžios medikų klaidos mirė pacientė. Šis iš pažiūros niekuo perdėm neišsiskiriantis, bet vis dėlto tragiškas įvykis radikaliai pakeitė įstaigos gyvenimą ir personalo tarpusavio santykius. Ligoninės vadovybė, pasitarusi su darbuotojais, nusprendė inicijuoti naują veiklos politiką, kurios esmė – visiškas atvirumas. Pavyzdžiu pasirinkta Japonijos automobilių gamintojos Toyota idėja.

Naujoji atvirumo politika greitai ėmė duoti gerų vaisių. Antai neseniai ligoninės klinikinė farmakologė onkologė Andrea Sangrey suklydo ruošdama dviejų chemopreparatų mišinį. Ji lengvai galėjo nuslėpti savo darbo broką, nes klaidą būtų pastebėję kiti kolegos, ir netinkamai paruoštas vaistų mišinys nepasiektų paciento. Nė vienas nebūtų likęs kvailio vietoje. Vis dėlto A. Sangrey nedelsdama apie incidentą pranešė ligoninės administracijai.

„Taip, aš „apskundžiau“ save, – šypsosi Andrea Sangrey. – Raporte nurodžiau, kad vietoj preparato paklitakselio į mišinį įdėjau docetakselio. Ši mano klaida galėjo pakenkti pacientui, taigi negalėjau apie ją nutylėti. Būsiu atvira: rašydama skundą „prieš save“ jaučiau nerimą, tai natūralu, tačiau nė kiek nesibaiminau, jog galiu būti nubausta. Jausmas labai teigiamas: pranešusi apie klaidą, jaučiausi dvasiškai apsivaliusi, tyresnė. Ligoninės kokybės vadybos pareigūnai atidžiai išnagrinėjo šį incidentą, mes kartu aptarėme jo priežastis ir kaip to galėtume ateityje išvengti“.

Sietlo Virginia Mason ligoninėje tokių ir panašių incidentų buvo ne vienas. Jų būna visur. Po nelemtojo tragiško atvejo, įvykusio prie dešimtį metų, šioje įstaigoje, kurioje dirba 5600 žmonių, buvo priimtas revoliucinis personalo politikos sprendimas: darbuotojai paraginti atvirai ir be baimės pranešti apie savo klaidas. Šių metų kovo mėnesį ligoninėje apsilankęs JAV vyriausybės sveikatos reikalų sekretorius Jeremy Hunt įstaigos iniciatyvą pavadino „įkvepiančiu pavyzdžiu“ kitiems. Politikas teigė, kad Virginia Mason ligoninė dėl personalo atvirumo yra tapusi viena saugiausių ir patikimiausių ligoninių pasaulyje. Anot J. Hunt, JAV vyriausybė planuoja siūlyti Virginia Mason iniciatyvą pritaikyti visos šalies nacionalinės sveikatos sistemos (NHS) mastu, pavadindamas ją „širdis ir siela“.

Priminęs neseniai Mid Staffordshire kilusį skandalą, kada gyvybių tik per plauką neprarado šimtai niekuo dėtų ligonių, J. Hunt visus Jungtinių Valstijų gydytojus ir slaugytojas paragino atvirai pripažinti savo klaidas ir atsiprašyti už jas. Anot jo, ligoninės, bandančios nuslėpti savo darbo broką, turėtų būti viešai skelbiamos ir pasmerkiamos.

Stop linijos idėja

Virginia Mason ligoninė teikia skubią pagalbą ūminių būklių pacientams. Joje yra 336 lovos, devynios satelitinės klinikos. Įstaigos atvirumo politika negimė tuščioje vietoje. 2002 metais ligoninės vykdomasis direktorius dr. Gary Kaplan lankėsi Tokijuje, „Toyota“ automobilių gamykloje, ir liko sužavėtas „stop linijos“ idėjos. Pavyzdžiui, jeigu patirties stokojantis gamyklos darbuotojas, jaunas pameistrys, susiduria su sunkumais įstatydamas automobilio dureles ar prisukdamas ratus, jis gali vienu svirtelės paspaudimu sustabdyti sudėtingą, iš kelių milijonų operacijų susidedantį automobilio surinkimo procesą. Darbuotojui į pagalbą tuoj pat atskuba patyrę kolegos, ir incidentas likviduojamas. Jokių priekaištų, jokio nepasitenkinimo ar nuobaudų.

Plačiau apie tai skaitykite „Lietuvos gydytojo žurnalas“ 2014 Nr. 7