Nuo 2013-ųjų vidurio teritorinėms ligonių kasoms (TLK) pavesta pacientams, besigydžiusiems stacionare, išduoti duomenų suvestines apie jiems suteiktas sveikatos priežiūros paslaugas ir jų kainas, o stacionarinėms gydymo įstaigoms – išrašymo iš stacionaro dieną išduoti Paciento atmintinę apie galimybę tokią suvestinę gauti. Nuo 2014-ųjų ligonių kasos išduoda jau ir metines duomenų suvestines.
Panevėžio TLK Gyventojų aptarnavimo skyrius, patyręs, kad patys pacientai gana retai prašo suvestinių, nuo 2015 m. ėmėsi aktyvaus savo lankytojų informavimo apie jiems gydymo įstaigose suteiktas paslaugas ir šių paslaugų kainas.
„Įvertinę, kad per 2013 m. antrąjį pusmetį išdavėme 16, o per visus 2014 m. – tik 26 suvestines, nusprendėme aktyvinti suvestinių išdavimą tam, kad kuo daugiau gyventojų žinotų, kiek Privalomojo sveikatos draudimo fondo (PSDF) biudžeto lėšų už jų gydymą ir kitas sveikatos priežiūros paslaugas yra sumokama gydymo įstaigoms. Juk šis žinojimas padeda suprasti, kad gydymo įstaigoms už privalomuoju sveikatos draudimu (PSD) apdraustiems pacientams suteiktas paslaugas apmoka ligonių kasos, tad pacientams antrąkart mokėti nereikia," – sako Gyventojų aptarnavimo skyriaus vedėja Sigita Paulauskienė.
Iniciatyva pasiteisino, kadangi 2015 m. duomenų suvestinės buvo išduotos jau 357 Panevėžio TLK lankytojams (841 suvestinė), 2016 m. I ketvirtį – 372 (826 suvestinės). Panevėžio TLK Gyventojų aptarnavimo skyrius papildomai stebėjo gyventojų reakciją į siūlomas ir išduotas suvestines.
Paaiškėjo, kad daugiau kaip trečdaliui gyventojų (39 proc.), gavusių paciento duomenų suvestinę, informacija apie paslaugų kainas buvo netikėta, stebinanti ir įdomi. Trečdalis apklaustųjų (29 proc.) nesidomėjo tuo, ką gavo, neigė tokios informacijos reikalingumą, buvo nepatenkinti. Likusieji reagavo įvairiai: 10 proc. žadėjo su informacija susipažinti namuose, 8 proc. teigė, kad savaime suprantama, jog paslaugos turi būti apmokėtos PSDF biudžeto lėšomis, 3 proc. išsigando, kad suvestinėje nurodytų sumų nereikėtų sumokėti patiems, 11 proc. sutiko, kad informacija – labai reikalinga.
Taip pat paaiškėjo, kad dauguma asmenų po gydymosi stacionare nėra gavę Paciento atmintinių, o gavusiesiems nesuteikta informacija, kokiu tikslu ji duota. Kai kurie iš stacionaro išrašyti asmenys su šia atmintine ėjo į Panevėžio TLK ir sakė: „Nežinau kam jos reikia. Gal Jums?".
Tarp tų, kurie tvirtino, kad popierinės duomenų suvestinės reikalingos, ir tų, kurie rodė susidomėjimą jomis, buvo įvairių pastebėjimų: „Aš labai domiuosi savo sveikata, bet niekur tokios informacijos negaudavau"; „Dėkingi valstybei, kad taip finansuoja pensininkus"; „Kaip gerai, nes nežinojome apie tokią galimybę"; „Pažiūrėjus į kainą, gera motyvacija mokėti mokesčius"; „Oi, kiek daug valstybė sumokėjo už mano gydymą!"; „Reikės gerti vitaminus, kad mažiau kainuočiau"; „Labai daug, verta draustis PSD!".
Tie, kuriems suvestinė pasirodė neaktuali, sakė: „Man nesvarbu, nes panašią sumą už lęšiuką sumokėjau pati!"; „Keista, juk aš tiek pat grynais sumokėjau ligoninėje"; „Nesigirkite, nes ir man kainuoja – reikia mokėti gydytojams"; „Kaina neatitinka paslaugos kokybės".
S. Paulauskienė spėja, kad suvestinių išsigąsta greičiausiai tie asmenys, kurie ne visai sąžiningai moka mokesčius, nelegaliai dirba ir pan. Juos išduoda reakcija: „Ar man nereikės mokėti?"; „Kur turiu nunešti šiuos dokumentus?"; „Ar nereikės grąžinti pinigų?"; „Ar paskui negausiu laiško, kad turiu sumokėti?".
Tie, kurie atsisako paciento suvestinės, Gyventojų aptarnavimo skyriaus vedėjos tvirtinimu, dažnai atsisako baimindamiesi, kad gali būti atskleista informacija apie jų sveikatą. Ligonių kasos specialistai primena, kad ypatingi asmens duomenys yra saugomi taip, kaip nustatyta teisės aktuose, suvestinėje jie pateikiami pačiam gyventojui prašant.
Panevėžio teritorinės ligonių kasos informacija