Lietuvos medikų sąjūdžio pirmininkė Auristida Gerliakienė – apie tai, kodėl odontologų bendruomenė nelinkusi pasiduoti SAM „spaudimui“

Nuo rugsėjo įsigalioja įstatymo pataisos, kurios įpareigoja visas šalyje veikiančias gydymo įstaigas naudotis e.sveikatos sistema. Jei atsiras šio teisės akto nevykdančių, pagrasinta, kad bus atimtos licencijos. Ypač tuo nepatenkinti šalies privačiose gydymo įstaigose dirbantys odontologai. Kodėl? Kalbamės su šalies gydytojams atstovaujančia Lietuvos medikų sąjūdžio valdybos pirmininke, gydytoja odontologe Auristida Gerliakiene.

Gerbiama Auristida, kilo nemenkas privačiai dirbančių odontologų pasipiktinimas Sveikatos apsaugos ministerijai paskelbus, kad visos gydymo įstaigos, taigi ir privačios odontologijos klinikos, nuo rugsėjo privalės jungtis prie e.sveikatos sistemos. Tuo esą siekiama, kad visa informacija apie pacientui suteiktas medicinines paslaugas būtų prieinama e.sveikatos sistemoje, o, antra, tokiu būdu bandoma mažinti „šešėlį“. Kaip tokį SAM sprendimą pakomentuotumėte ir kaip medikų sąjūdžio vadovė, ir kaip gydytoja odontologė?
Savo klausimu pakartojote jau nebe pirmą kadenciją Sveikatos apsaugos ministerijos transliuojamą žinutę, kad visus medikus siekiama prijungti prie e.sveikatos. Pasaulio sveikatos organizacijos ir Europos Komisijos siekis perkelti pacientų informaciją į skaitmeninę erdvę užtikrintų sklandų informacijos
apie sveikatos būklę pasiekiamumą bei efektyvų panaudojimą, padėtų išvengti perteklinių tyrimų, diagnostikos klaidų, pagreitintų sveikatos paslaugų suteikimą.
Deja, odontologams nesuteikiama galimybė į e.sveikatą suvesti visos informacijos, nes, nepaisant aktyvių LR Odontologų rūmų siūlymų prisidėti kuriant e.sveikatos dalį, skirtą odontologijai, konstruktyvaus bendradarbiavimo Rūmai nesulaukė.
LR Odontologų rūmai siūlė perimti Estijos kolegų, įdiegusių puikiai veikiančią e.sveikatos odontologams dalį ne tik savoje šalyje, bet ir kitose Europos valstybėse, patirtį bei kontaktus.

Apmaudu, kad Rūmų iniciatyva SAM atstovų nesudomino, be to, iki šiol nepateiktas Vyriausybės užsakymas Registrų centrui paruošti specialiąją formą odontologinių pacientų duomenims suvesti. Todėl vietoj specialiosios formos 025-43/a, odontologams SAM atstovai siūlo pacientų duomenis vesti į šeimos gydytojams skirtą formą 025, kas prieštarauja šiuo metu galiojantiems teisės aktams. Svarbu pažymėti, kad įrašai netinkamoje formoje VASPVT traktuojami
kaip nekokybiškos sveikatos paslaugos, dėl ko kyla grėsmė sulaukti teisminių procesų. Su tokia patirtimi odontologų bendruomenė jau susidūrė ne kartą.
Šeimos gydytojams skirtoje formoje techniškai neįmanoma suvesti visos būtinos odontologinės informacijos, todėl SAM siūlo toliau pildyti popierines korteles (žymėti dantų formulę, rinkti pacientų sutikimus intervencinėms procedūroms, registruoti infekcijų kontrolės atsekamumą). Radiologinių tyrimų į e.sveikatą iki šiol negali įkelti ne tik odontologai, bet ir bendrosios medicinos specialistai, kurie šia sistema naudojasi jau seniai.

SAM pasiūlymas duomenis suvesti į e.sveikatą, kartu pasiliekant popierines korteles, dvigubai padidina administracinę naštą, trumpina klinikinėms procedūroms skirtą laiką.

Gilinantis į šią problemą kyla klausimų, kas trukdo sukurti vartotojui draugišką e.sveikatą; kiek laiko teks laukti, kol bus sukurta lietuviška e.sveikatos dalis odontologijai; kiek tai kainuos; kodėl atsisakoma pasinaudoti kolegų estų patirtimi?


Vis dėlto viską stebint ir klausantis iš šalies, atrodo, kad odontologai vos ne šantažu bando pasipriešinti numatytai tvarkai, ir pirmiausia – pradėdami gąsdinti pacientus: jei šis reikalavimas nebus atšauktas – kils odontologinių paslaugų kaina, kuri ir taip jau daugelį gyventojų verčia vaikščioti be dantų.

Kainodara labai tampriai siejasi su valdomais resursais. Kainų augimą pirmiausia lemia postkovidinė ir geopolitinė situacijos, kurių neturime galimybės nei apeiti, nei išvengti. Neteisinga kainų augimą priskirti vien odontologijos sektoriui – infliacija tiek pat palies visas sveikatos paslaugas. Jau dabar sunku įsivaizduoti, kokiu būdu gydymo įstaigų administracija padengs pabrangusias komunalines paslaugas, kaip mokės algas medikams, kai dar nepadengti įsiskolinimai už darbą su COVID-19 infekuotais pacientais.

Kad gyventojams tektų mažiau jaudintis dėl kylančių sveikatos bei odontologinių paslaugų kainų, patarčiau rūpintis savo sveikata bei dantimis nuo pat vaikystės, daugiau domėtis sveiko gyvenimo būdo principais, periodiškai tikrintis sveikatą – tai labai pasiteisina ir kainuoja žymiai pigiau.

Štai šiuo metu startuoja šeimos gydytojų inicijuota edukacinė kampanija „Tapk savo sveikatos dirigentu“. Labai kviečiu visus prisijungti, rūpintis savo bei artimųjų sveikata, dalyvaujant prevencinėse sveikatos patikros programose.


Ar nemanote, kad odontologai pernelyg dramatizuoja situaciją: esą jei e.sveikatos sistema užstrigs ir atvyks tikrintojai, kils daug problemų, greičiausiai teks mokėti baudas, ir panašiai. Bet juk ir tikrintojai supranta, kad esant sistemos trikdžiams gydytojas odontologas nekaltas, taigi viską vertins geranoriškai?


SAM spaudimas odontologų bendruomenei jungtis prie neparuoštos e.sveikatos man primena vaikystėje girdėtą anekdotą, kuomet beprotnamio ligonis, rašydamas namiškiams laišką, džiūgauja, kad administracija pažadėjo pripilti vandens, kai ligoniai išmoks plaukti.

Patirtis, kuria dalijasi bendrosios medicinos medikai, nesuteikia iliuzijų ar aklo tikėjimo SAM atstovų pažadais. Išmintingas pasirinkimas – palaukti, kol sistema bus tinkamai paruošta, tada jungtis ir kelti duomenis.


Turbūt niekas ir nesiruošia neigti, kad dabartinė e.sveikatos sistema – ne be trūkumų, bet, kaip tikinama, juos stengiamasi kuo greičiau šalinti. Gal tada neliks vietos ir odontologų baimėms dėl pacientų asmens duomenų galimo „nutekėjimo“?


E.sveikatos sistema šiuo metu neatitinka jai keliamų reikalavimų, ilgamečiai besikartojantys kolegų medikų nusiskundimai nesuteikia pagrindo manyti, kad trūkumai bus „greitai pašalinti“.

Lietuvos medikų sąjūdis 2021metų lapkričio 22 dieną kartu su 18 socialinių partnerių teikė pasiūlymų paketą sveikatos priežiūros įstaigų tinklo reformai.
E.sveikatai buvo skirtas skyrius, kuriame kvietė LRV bei SAM:
1. Užtikrinti, kad Reformos planavimo metu į jos įgyvendinimo etapus būtų įtrauktas esamos e.sveikatos sistemos modernizavimas, užtikrinant esamos sistemos pritaikymą patogiam naudojimui vartotojui (pacientui
bei specialistui);
2. Imtis priemonių, jog vietoj dabartinės e.sveikatos sistemos būtų įsteigtas Pacientų registras, suteikiant jam visas įstatymines funkcijas bei įrankius sklandžiam ir nuosekliam darbui.

Deja, šiuo metu SAM nemato būtinybės gilintis į pateiktus siūlymus ar kaip nors bendradarbiauti.

O kaip dirbate jūs pati? Turite privatų odontologijos kabinetą? Kur talpinate
informaciją apie priimtus pacientus? Kokia yra mokėjimo už suteiktas paslaugas tvarka?

Dirbu privačiai, teikiu įvairias odontologines paslaugas. Informaciją apie odontologines paslaugas rašau į korteles. Pacientai gali atsiskaityti įstatymo nustatyta tvarka: pavedimu, kortele ar grynaisiais pinigais.

Auristida Gerliakienė (tv3.lt nuotrauka)


O kaip manote, kodėl Lietuvoje yra dar nemažai odontologijos/implantavimo klinikų, kur pacientas verčiamas atsiskaitinėti tik grynaisiais pinigais, kai pacientui nepateikiamas čekis, neišduodamas implantų pasas?


Neturiu duomenų, kiek konkrečiai odontologijos /implantavimo kabinetų reikalauja atsiskaitymo grynaisiais, nepateikiant pacientams čekio. Kaip minėjau, Valstybinė mokesčių inspekcija neįvardija odontologijos sektoriaus kaip išskirtinio. Jau ne vienerius metus LR Odontologų rūmai aktyviai bendradarbiauja su VMI, kviečia į bendruomenės seminarus. Pernai kartu su VMI ir lrytas.lt buvo organizuota akcija „Graži šypsena yra balta“, kurios metu pacientai buvo skatinami imti mokėjimo dokumentus. Taip pat LR Odontologų rūmai siūlė grąžinti dalį paslaugų kainos deklaruojant mokesčius, nes tai prisidėtų prie didesnio skaidrumo.

Kalbėjosi Virginija Grigaliūnienė

tv3.lt nuotrauka