NVSC: vertinant skundus dėl atliktų grožio paslaugų, pasitvirtina tik nedidelė dalis

Europos Sąjungoje kovo viduryje minima Pasaulinė vartotojų teisių diena. Vienas iš pagrindinių šios dienos tikslų yra šviesti ir informuoti vartotojus apie jų teises bei jų gynimo būdus. Nacionalinis visuomenės sveikatos centras (NVSC) saugo visuomenės sveikatą ir gina vartotojų teises valdydamas riziką, susijusią su užkrečiamosiomis ligomis, aplinkos veiksniais, vartotojams teikiamomis paslaugomis bei gaminiais. Minėdami šią dieną primename apie paslaugų saugą, veiklos vykdytojų pareigas bei vartotojų teisę gauti saugias paslaugas.

Ne visi skundai pagrįsti

NVSC prižiūri (kontroliuoja), kaip sveikatos saugos reikalavimų laikosi kirpyklų, kosmetikos, tatuiruočių kabinetų, grožio salonų, soliariumų, baseinų, švietimo, skalbyklų, pirčių ir kitų paslaugų teikėjai. Patikrinimai atliekami kasmet pagal sudarytus planus ir pagal gautus skundus,  tuomet atliekami papildomi patikrinimai ir įsitikinama, ar tikrai skunde išdėstytos aplinkybės pagrįstos, ar pažeidžiami nustatyti reikalavimai ir keliama grėsmė sveikatai. 

2022 m. NVSC atliko 8 755 ūkio subjektų (paslaugų teikėjų) patikrinimus, iš kurių 16 proc. (1420) buvo nustatyta pažeidimų.

Praėjusiais metais pagal gautus skundus dėl teikiamų paslaugų buvo atlikta 1960 patikrinimų. Beveik 19 proc. šių skundų buvo pagrįsti, t. y. patikrinimų metu nustatyti pažeidimai. Net pusė gautų skundų buvo dėl kirpyklų, kosmetikos ir tatuiruočių kabinetų, grožio salonų. Minėtas paslaugas teikiančiuose objektuose NVSC specialistai atliko 979 patikrinimus, iš kurių 12 proc. (119 patikrinimų) buvo rasta pažeidimų. Paslaugų teikėjams buvo taikytos poveikio priemonės, t. y. taikyta administracinė atsakomybė.

Veikla be leidimo-higienos paso – nelegali

Grožio paslaugų veikla – tai viena iš veiklos rūšių, kurioms būtina turėti leidimą-higienos pasą, tačiau NVSC specialistai dažnai užfiksuoja, kad veikla vykdoma neturint šio  dokumento. Tai reiškia, kad paslaugos teikiamos nesilaikant visuomenės sveikatos saugos reikalavimų. Taip pat nustatoma atvejų, kai kosmetikos priemonės naudojamos nesilaikant nustatytų reikalavimų, veikla vykdoma neišklausius privalomųjų higienos įgūdžių ir pirmosios pagalbos mokymo kursų, neturint sveikatos žinių ir įgūdžių atestavimo pažymėjimų, nesilaikant  dezinfekcijos ar sterilizavimo reikalavimų.

Paslaugų vartotojams NVSC specialistai pataria lankantis kirpykloje, grožio salone atkreipti dėmesį, ar darbuotojai prieš teikdami paslaugą nusiplauna rankas, ar naudoja švarius įrankius (šukas, žirkles), rankšluosčius, kūno apdangalus. Jeigu jums teikiama paslauga, kurios metu pažeidžiama oda arba gleivinė, įsitikinkite, kad darbuotojas mūvi naujas vienkartines pirštines (jas būtina keisti po kiekvieno paslaugos vartotojo). Tiesa, patiems įsitikinti, kad įrankiai sterilizuoti ir dezinfekuoti sudėtinga, todėl rekomenduojama nesidrovėti paklausti apie tai paslaugos teikėjo. Be to, Jums turi būti suteikta informacija apie riziką, susijusią su paslauga, galimas komplikacijas, tolesnę kūno vietų priežiūrą, ypač suteikus invazinę grožio paslaugą.

NVSC rekomenduoja rinktis tik legaliai teikiamas paslaugas ir parduodamus gaminius, o ūkio subjektus ragina atsakingai užtikrinti paslaugų ir gaminių saugą. Jeigu naudojantis paslaugomis kyla įtarimų dėl sveikatos saugos ar kitų klausimų, NVSC specialistai visada rekomenduoja kalbėtis su paslaugos teikėju ir prašyti paaiškinimo bei reikalauti, kad paslauga būtų teikiama saugiai.

Kur kreiptis?

Jeigu paslaugos teikėjas nebendradarbiauja, geranoriškai nesuteikia prašomos informacijos ar akivaizdžiai atsisako koreguoti galimai nesaugią veiklą, apie tokius atvejus galima pranešti NVSC departamentui bet kurioje Lietuvos apskrityje. Informaciją apie kreipimosi į NVSC būdus galite rasti čia.

NVSC informacija

emedicina.lt archyvo iliustracija