Dėl alkoholio reklamos apribojimų

Lietuvos psichiatrų asociacija, Nacionalinė sveikatos taryba, Pasaulio sveikatos organizacijos Lietuvos biuras, Lietuvos sveikatos psichologų sąjunga, Nacionalinė tabako ir alkoholio kontrolės koalicija, Lietuvos visuomenės sveikatos asociacija ir kitos sveikatos specialistų organizacijos yra susirūpinusios dėl pavojaus, kad Lietuvos Respublikos Seime gali būti priimtos pataisos, vėl įteisinančios alkoholio reklamą dienos metu.

Šiandien vykstančiame kare dėl alkoholio reklamos sugrąžinimo viešumoje pasigendame objektyvios mokslo duomenimis grindžiamos sveikatos specialistų ir, šioje srityje dirbančių mokslininkų nuomonės. Žiniasklaidoje vyrauja ne piliečių, bet alkoholio pramonės interesų gynimas. Į šią kovą įsitraukė politikai, žurnalistai, sportininkai, net ir pavieniai gydytojai bei psichologai. Straipsniai ir reportažai, palaikantys alkoholio reklamą, dažnai grindžiami neteisingais faktais, asmeniniu patyrimu ir nuomonėmis. Naudojantis tuo, kad sveikatos specialistų organizacijų teikiama informacija sunkiai pasiekia viešumą, visuomenė klaidinama, net šantažuojama, provokuojami sporto sirgaliai..

Šiuo pareiškimu kreipiamės į politikus, žiniasklaidą ir visuomenę nedviprasmiškai palaikydami alkoholio reklamos apribojimus. Alkoholio suvartojimas Lietuvoje didėja kasmet, nors gyventojų skaičius mažėja. Akivaizdžios ir didėjančio alkoholio vartojimo pasekmės – pagal mirtingumo rodiklius, susijusius su alkoholiu, Lietuva yra tarp pirmaujančių Europos Sąjungoje.

Alkoholis, nepriklausomai nuo jo rūšies ir stiprumo, gamybos vietos ir teisėtumo, yra smegenis nuodijanti ir priklausomybę sukelianti medžiaga. Alkoholinių gėrimų vartojimo mastai ir žala visuomenės sveikatai bei valstybės ūkiui kasmet didėja. Ypač grėsmingas itin sparčiai didėjantis alkoholio vartojimas tarp vaikų ir jaunimo. Gerti pradedama vis anksčiau, geriama dažniau ir daugiau. Mokslo tyrimai rodo, kad daugiau nei 40 proc. vaikų, kurie alkoholį pradėjo vartoti prieš 15-ąjį gimtadienį, taps nuo jo priklausomi1. Pakanka mokslo tyrimų, įrodančių, kad jauni žmonės, kurie mato daugiau alkoholio reklamos, geria daugiau2.

Alkoholio reklamos tikslas – pelnas. Su reklamos pagalba kuriant alkoholio ,,kultūros” mitą ugdoma nauja alkoholio vartotojų karta. Alkoholio pramonė skaičiuoja pelną, o valstybė – ankstyvas mirtis. Tuo tarpu vien alkoholio reklamos apribojimas ir uždraudimas sumažina alkoholio vartojimą3 ir mirčių dėl alkoholio skaičių4.

Yra ir kitų veiksmingų priemonių alkoholio žalai mažinti:: alkoholio kainos didinimas, jo prieinamumo mažinimas, prekybos ir vartojimo apribojimai. Pastarųjų veiksmingumą puikiai įrodė Sovietų Sąjungoje 8-ojo dešimtmečio viduryje vykdytos antialkoholinės kampanijos rezultatai. Vos per kelerius metus svarbūs visuomenės sveikatos rodikliai teigiamai pakit reikšmingai sumažėjo mirtingumas dėl traumų ir nelaimingų atsitikimų, sumažėjo savižudybių ir nužudymų, mažėjo sergamumas širdies ir kraujagyslių ligomis, alkoholinėmis psichozėmis, pailgėjo gyvenimo trukmė.

Šiais metais įsigaliojęs alkoholio reklamos draudimas atitinka Europos Komisijos komunikate (2006) ir Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) ,,Alkoholio politikos Europos regione dokumente“ (2005) skelbiamas nuostatas. Šios organizacijos tvirtina, kad visi vaikai ir paaugliai turi teisę augti aplinkoje, apsaugotoje nuo neigiamų alkoholio vartojimo pasekmių ir alkoholio produktų reklamos. Lietuvos vaikai ir piliečiai taip pat turi tokią teisę.

Kreipiamės į žiniasklaidą, piliečius, Prezidentą, Seimą ir Vyriausybę palaikydami šiuo metu galiojančius alkoholio reklamos apribojimus. Valstybėje piliečių sveikatos vertė neturėtų būti ciniškai prilyginama alkoholio pramonės mokamų mokesčių už išgertą alkoholį dydžiui.

Lietuvos psichiatrų asociacija
Nacionalinė sveikatos taryba
Pasaulio sveikatos organizacijos biuras Lietuvoje
Lietuvos sveikatos psichologų sąjunga
Nacionalinė tabako ir alkoholio kontrolės koalicija
Lietuvos visuomenės sveikatos asociacija

1 Grant BF, Dawson DA. 1997. Age at onset of alcohol use and association with DSM-IV alcohol abuse and dependence: Results from the National Longitudinal Alcohol Epidemiologic Survey. Journal of Substance Abuse 9:103-110.
2 Effects of alcohol advertising exposure on drinking among youth. Snyder LB, Milici FF, Slater M, Sun H, Strizhakova Y. ArchPediatrAdolescMed 2006 Jan;160(1):18-24.
3 Alcohol consumption and alcohol advertising bans Saffer H, Dave Dh Applied Economics, Vol 34-11, 2002 Jul;1325 – 1334.
4 Prevention of deaths from harmful drinking in the United States: the potential effects of tax increases and advertising bans on young drinkers. Hollingworth W, Ebel BE, McCarty CA, Garrison MM, Christakis DA, Rivara FP. PMID: 16562413 [PubMed – indexed for MEDLINE]