Rumunijoje vyko Pasaulio sveikatos organizacijos ir Jungtinių Tautų organizacijos Europos ekonominės komisijos seminaras ,,Informacijos pateikimas ir visuomenės dalyvavimas Vandens ir sveikata protokolo įgyvendinime“.
Lietuvoje yra ratifikuotas 1992 metų Tarpvalstybinis vandentekio ir tarptautinių ežerų apsaugos ir naudojimo konvencijos Pasaulio sveikatos organizacijos ir Jungtinių Tautų organizacijos Europos ekonominės komisijos Vandens ir sveikatos protokolas (Žin., 2004, Nr. 36 – 1183). Visuomenės įtraukimas į įgyvendinimo procesą yra numatytas Vandens ir sveikatos protokolo 9 ir 10 straipsniuose. Šalys, ratifikavusios vandens ir sveikatos protokolą privalo vykdyti savo įsipareigojimus.
Bukarešto Seminaro metų buvo akcentuota, kad Vandens ir sveikatos protokolas yra visiškai nežinomas nei vyriausybinių institucijų, nei visuomenės tarpe. Bendradarbiavimas tarp institucijų pagal protokolą lyg tai ir yra vykdomas, bet visuomenė tik formaliai apie tai informuota. Seminaro metu buvo nutarta nustatyti Vandens ir sveikatos protokolo 9 ir 10 straipsnių įgyvendinimo trūkumus ir perspektyvas.
2004 metais Lietuvoje po Vandens ir sveikatos protokolo ratifikavimo pirmiausia buvo pradėta bendradarbiauti su nevyriausybinėmis organizacijomis. Į Protokolo įgyvendinimo darbo grupę buvo pakviesti specialistai iš Lietuvos savivaldybių asociacijos ir iš UAB "Vilniaus vandenys". Taip pat Vandens ir sveikatos protokolo įgyvendinimas buvo neįmanomas ir be tarpžinybinio bendradarbiavimo.
Šiuo metu visuomenė gali gauti informaciją apie vandens kokybę, dalyvaudama ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinime, teritorijų planavime, teikdama pastabas ir pasiūlymus naujų teisės aktų rengimui. Yra pastebėta, kad bet kokių planų ir programos derinimo laikotarpiu, dažniausiai visuomenė vangiai dalyvauja ir nerodo didelio susidomėjimo. Visuomenė nepasitenkinimus pradeda reikštis tuomet, kai pastarieji jau Vyriausybės patvirtinti ir pradedami vykdyti. Jeigu visuomenė aktyviai dalyvauja rengiant projektus bei programas, tai ji palankiai vertina ir jų įgyvendinimą.
Bendruomenės įtraukimas į sveikatą stiprinančios aplinkos kūrimo procesą turi prasidėti nuo ryšių tarp bendruomenės narių ir atitinkamų vyriausybinių struktūrų. Būtina žinoti, kad nuo šių ryšių stiprumo priklauso visuomenės dalyvavimas sveikatos stiprinančios aplinkos kūrime aktyvumas bei efektyvumas.
Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro
Ryšių su visuomene specialistė
Jolanta Šaltenienė