Vaistų reklama, dirbtinai skatinanti jų vartojimą, nereikalinga…

Kauno medicinos universiteto Farmacijos fakulteto Vaistų technologijos ir socialinės katedros docento Raimondo Radžiūno teigimu, vaistų, kurie yra vaistinėse, reklamuoti, dirbtinai skatinti juos vartoti, visiškai nereikia. Taip, kaip yra daroma daugelyje Europos Sąjungos šalių. 2001-aisiais metais ES Farmacijos reikalų grupės nariai priėmė deklaraciją, kurioje pažymėta, jog ES šalys-narės turėtų stengtis neskatinti vaistų vartojimo. O juk bet kokios vaistų reklaminės priemonės vartoti juos ragina.

Regis, žmonės labai patenkinti, kad gauna informacijos apie vaistų kainas, tačiau niekas neatkreipia dėmesio į „vaistinių turistų“ grupes, kuomet gyventojai nuolat keliauja per vaistines, stengdamiesi įsigyti visų atpigintų vaistų. Tenka tarti, jog šiems „vaistinių turistams“ vienoje vaistinėje nesuteikiama „visa“ paslauga jų atžvilgiu. Pavyzdžiui, vaistininkas negali įvertinti, kiek vaistų vartoja tas žmogus, kiek jam išrašyta receptų… Didžiųjų tinklų vaistinių vykdomų nuolaidų akcijų poveikis yra labai didelis. Doc. R. Radžiūnas siūlo panagrinėti, kodėl reklamuojamas vienas, o ne kitas vaistas ar su ta pačia veikliąja medžiaga žmonėms siūlomi skirtingi vaistai… Iš tiesų, visos reklaminės priemonės skiriamos tik tam, kad teiktų ekonominę naudą savininkams. Gaila, kad šiuo atveju vaistinės praranda savo funkcijas ir tampa tik vaistų parduotuvėmis. R. Radžiūnas įsitikinęs, jog kainų nuolaidos rodo, kad Vyriausybė su vaistų gamintojais dirba labai prastai ir negali pasiekti, kad gamintojai Lietuvos rinkai pateiktų vaistų kuo mažesnėmis kainomis… Docentas netgi mano, jog, pritardama pensininkų lakstymui po vaistines, mūsų Vyriausybė greičiausiai nori parodyti, kad labai rūpinasi vyresniojo amžiaus žmonių sveikata. Tačiau, bėgiodami iš vienos vaistinės į kitą ir ieškodami pigių vaistinių preparatų, jie neužsisėdi namuose, sportuoja, kartu labai sėkmingai išsprendžia užimtumo problemą… Juk pagrindiniai vaistinių lankytojai – pensinio amžiaus žmonės. „Neabejojau, jog kol dėl netinkamo vaistų vartojimo dar neišmirė visi pacientai, kol niekas į tai neatkreipė rimtesnio dėmesio, reklama bus „brukama“. O jeigu kas nori reklamoje daryti išimtis (vienam vaistui taikoma nuolaida, kitam – ne), tai reiškia, jog prasideda negeri dalykai… Antra vertus, bet koks reguliavimas visada sukuria prielaidas korupcijai, – sakė docentas R. Radžiūnas.