Kodėl, Jūsu nuomone, yra reikalingos “Vaistiniu preparatu reklamos taisyklės”?
Vaistinių preparatų reklamos taisyklės – kokybiškai naujas VP reklamos reglamentavimas, kuriuo įgyvendinamos Farmacijos įstatymo nuostatos, Lietuvos Respublikos konstitucinio teismo išvados ir pastaraisiais metais sukaupta patirtis realizuojant reklamos reikalavimus bei prižiūrint jų vykdymą. Siekiama sureguliuoti tuos atvejus, kurie kelia daugiausia problemų, pvz., reklama internete, reklamuotojų vizitai, reklamos kontrolė. Reikia pasakyti, kad informacijai apie VP nemažas dėmesys skiriamas ES institucijose.
Kaip darbo grupei sekėsi rengti projekta? Ar gavote daug pasiūlimu, ar kilo diskusiju tarp darbo grupės narių?
Naujam projektui parengti Sveikatos apsaugos ministro įsakymu buvo patvirtinta darbo grupė, į kurią be Farmacijos departamento atstovų įėjo Valstybinės vaistų kontrolės tarnybos, Vaistų gamintojų asociacijos, Farmacijos pramonės įmonių asociacijos, Lietuvos gydytojų sąjungos, KMU Farmacijos fakulteto, Vilniaus universiteto Medicinos fakulteto atstovai. Posėdžiuose dalyvavo ir Konkurencijos tarybos bei Nacionalinės vartototjų teisių apsaugos tarybos, Radijo ir televizijos komiteto, Sveikatos apsaugos ministerijos, sveikatos priežiūros įstaigų atstovai. Taigi, toks platus specialistų ratas teikė siūlymus, pastabas, atstovavo VP reklamos patirtį skirtingais rakursais. Buvo apsispręsta
Kokie bendri reikalavimai taikytini vaistų reklamai?
Bendri reklamos principai nepasikeitė – reklama turi būti neklaidinanti, objektyvi, atitikti preparato charakteristikų santrauką, skatinti racionalų VP vartojimą. Tačiau, priešingai nei anksčiau, leidžiama lyginamoji reklama. Reklamos davėju gali būti tik rinkodaros teisės turėtojas. Jei vykdoma tik reklamos gamyba, tarpininkaujama ar skleidžiama reklama, turi būti sudaryta sutartis raštu su reklamos davėju. Tokios sutartys užtikrins reklamos atsekamumą ir kaltų asmenų
Kokia yra numatyta šių taisyklių laikymosi kontrolė?
Pagal Farmacijos įstatymą VP reklamos nuostatų, nustatytų šiame įstatyme, laikymąsi kontroliuoja VVKT. Pagal LR reklamos įstatymą klaidinančią ir lyginamąją reklamą kontroliuoja Konkurencijos taryba, paslėptą – Nacionalinė vartotojų teisių apsaugos taryba. Kad būtų aiškiau, Taisyklėmis reglamentuojama tik Farmacijos įstatymu nustatytų reikalavimų laikymosi kontrolė, išskyrus klaidinančią reklamą, nes pastarosios kontrolę vykdys Konkurencijos taryba. Manau, kad tokia takoskyra padės ir pačioms kontroliuojančioms institucijoms efektyviau kontroliuoti reklamą. Pažymėtina, kad VVKT įpareigojama viešai skelbti informaciją apie reklamos davėją ar kitą subjektą, kuriems taikytos sankcijos
Kalbino Ramutė PEČELIŪNIENĖ