Kino teatre vykusiame netradiciniame renginyje „Kelyje kaip kine“ susirinko trijų ministerijų – Susisiekimo, Sveikatos apsaugos ir Vidaus reikalų – vadovai bei eismo saugos ir komunikacijos ekspertai. Renginio metu buvo akcentuota viena svarbiausių žinučių – jei norime sumažinti žūčių keliuose, turime keisti požiūrį į tai, kaip kalbame apie eismo saugumą.

Renginį organizavo VšĮ Transporto kompetencijų agentūra kartu su Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija.
Renginio tikslas – paskatinti institucijas kurti kokybiškas, įtaigias ir emocinį poveikį turinčias komunikacijos kampanijas, kurios skatintų žmones elgtis atsakingai keliuose.
Renginio pradžioje kalbą sakė susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis, sveikatos apsaugos ministrė Marija Jakubauskienė ir vidaus reikalų ministras Vladislavas Kondratovič.
„Vizija „nulis“ – tai gražus, bet labai ambicingas tikslas. Jis taps pasiekiamas tik tada, kai rūpestis eismo sauga taps ne tik politikų, bet kiekvieno piliečio atsakomybe. Turime ugdyti bendruomenišką požiūrį ir supratimą, kad saugus eismas – visų mūsų reikalas“, – sakė susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis.
„Eismo įvykių pasekmes mes kasdien matome gydymo įstaigose – jos yra skaudžios tiek fiziškai, tiek emociškai. Mums, sveikatos sektoriui, itin svarbu mažinti išorinį mirtingumą, todėl socialines reklamas vertiname kaip sveikatos raštingumo priemonę. Jos padeda formuoti atsakingesnį elgesį ir saugesnę aplinką“, – pabrėžė sveikatos apsaugos ministrė Marija Jakubauskienė.

„Eismo saugumas neįmanomas be efektyvaus tarpinstitucinio bendradarbiavimo. Labai svarbu aiškiai žinoti, kas už ką atsakingas ir kodėl imasi tam tikrų priemonių. Negalime tikėtis vienos universalios žinutės – informavimo sistema turi būti diferencijuota ir pritaikyta skirtingoms tikslinėms grupėms“, – kalbėjo vidaus reikalų ministras Vladislavas Kondratovič.
Renginyje dalyvavo „Vizija – nulis“ memorandumą pasirašiusios ir kitos eismo saugos komunikaciją vykdančios institucijos, kurios dalijosi patirtimi ir įžvalgomis.
„Vizija – nulis“ – tai ilgalaikė nacionalinė iniciatyva, kurios tikslas – siekti, kad keliuose nežūtų nė vienas žmogus. Ji grindžiama nuostata, kad nė viena žūtis nėra priimtina ir visos eismo nelaimės yra išvengiamos.
Dalyviai peržiūrėjo įtaigiausias užsienio šalių eismo saugos reklamas, o po jų vyko ekspertinė diskusija apie viešinimo kampanijų kryptį Lietuvoje.
Diskusijoje dalyvavo Policijos departamento Viešosios tvarkos biuro vadovas Vytautas Grašys, VšĮ Transporto kompetencijų agentūros atstovas Evaldas Morkūnas, laikinai einantis VĮ „Via Lietuva“ generalinio direktoriaus pareigas Martynas Gedaminskas, Susisiekimo ministerijos ministro patarėjas Lukas Paškevičius ir žiniasklaidos atstovas dr. Donatas Večerskis. Diskusiją moderavo komunikacijos ekspertas Justas Rožėnas.
„Policijos pareigūnai dažniausiai pirmi atvyksta į eismo įvykio vietą ir realiai pamato pačiais skaudžiausias pasekmes kelyje. Tačiau vien kontrolė neužtikrina pokyčio – būtina keisti mąstymą. Tai gali padaryti tik gerai apgalvota, emociniu lygiu veikianti komunikacija“, – pabrėžė Vytautas Grašys.
„Norime, kad kalbėjimas apie eismo saugumą nebūtų formalus – turime ieškoti įtaigesnių, emociją keliančių ir visuomenę įtraukiančių būdų. Būtent tokia yra šiandieninio renginio esmė“, – sakė Evaldas Morkūnas.
„Saugioms kelionėms reikalinga ne tik saugi infrastruktūra, bet svarbus ir kiekvieno mūsų indėlis į kelionės saugumą. Saugi kelionė – bendras tikslas. Saugi infrastruktūra ir eismo dalyvių sąmoningumas ir atsakomybė – yra tie veiksniai, kurie mūsų keliones daro saugias.“, – pridūrė Martynas Gedaminskas.
Lukas Paškevičius pabrėžė, kad eismo saugos reklamos – tai ne tik informaciniai pranešimai:
„Kai kas nors žūsta kelyje, dažnai girdime: jei tik būtų pagalvojęs anksčiau. Ką matėme kino ekrane – tai būtent ta akimirka prieš tragediją: tas vaizdas, tas žodis, kuris gali išgelbėti gyvybę. Eismo saugumo reklamos nėra tik informacinės kampanijos – tai gyvybes gelbstinčios žinutės. Tiesa, kad jos išties veiktų, reikia pasiekti žmones tinkamu metu ir kūrybiška forma. O dirbtinio intelekto amžiuje verta dar labiau atsigręžti į tikras istorijas.“
Dr. Donatas Večerskis akcentavo istorijų svarbą reklamos poveikiui:
„Kampanijos efektyvumas matuojamas poveikiu, bet viskas prasideda nuo įsitraukimo. O žmones įtraukia istorija, pasakojimas, tapatinimasis – ar net pasidžiaugimas, kad nesu to personažo vietoje. Todėl geros saugaus eismo kampanijos, kurių klipus matėme, iš esmės remiasi pasakojimo struktūra – būtent tai daro jas paveikias.“
Renginyje išsakytos idėjos, gerosios užsienio praktikos ir tarpžinybinė diskusija taps pagrindu tolesniam eismo saugos komunikacijos stiprinimui Lietuvoje.
Transporto kompetencijų agentūros informacija, nuotraukų autorius Martynas Ambrazas