Alkoholio reklamos apribojimas: argumentai už ir prieš

Jei įsigalios birželio 21 d. Seime priimtas įstatymas, tai televizijos žiūrovų ir radijo klausytojų nebepasieks jokios rūšies alkoholinių gėrimų reklama nuo 6 iki 23 val. Šis apribojimas sukėlė daug diskusijų tiek tarp politikų, tiek visuomenėje. Tikimasi, kad nematydamas alkoholio reklamos, jo mažiau vartos jaunimas. Bijoma, kad negaudamas alkoholio gamintojų paramos, mirs Lietuvos sportas. Apie galimas draudimo pasėkmes kalbamės su Nacionalinės tabako ir alkoholio kontrolės koalicijos prezidentu Aurelijumi Veryga.


Kadangi esate vienas iš alkoholio reklamos draudimo iniciatorių, tai kaip vertinate šį Seimo sprendimą? Koks bus šio įstatymo efektyvumas?


Galutinis mūsų tikslas yra visiškas reklamos draudimas, t.y. visos alkoholinių gėrimų reklamos uždraudimas bet kuriuo paros metu bet kuriame informacijos šaltinyje. Tačiau tokio apribojimo priėmimas Seimui reiškia labai daug, nes tarp seimūnų yra nemažai verslininkų, turinčių kitokių interesų. Džiaugiuosi, kad sulaukėme didelio palaikymo ne tik iš politikų, bet ir iš nevyriausybinių organizacijų bei šalies piliečių – iš dalies jų nuomonę atspindi įstatymui palankūs komentarai interneto svetainėse.


Alkoholio reklamos apribojimo poveikį pastebėsime negreit, maždaug po penkerių metų, kai augs vaikai, kurie savo ankstyvojoje vaikystėje nesusidūrė su įkyriai peršama alkoholio reklama. Būtent tada pradės keistis streotipai ir požiūris į alkoholio vartojimą. 2000 m. uždraustos tabako reklamos rezultatai pradeda ryškėti tik dabar, kai rūkymas, ypač tarp vyrų, tampa nebemadingu.


Jūsų oponentai teigia, kad įsigaliojus šiam įstatymui, žlugs sportas ir kultūra, kurių pagrindiniai rėmėjai iki šiol būdavo alkoholį gaminančios įmonės. Be to, vartotojas nebegaus informacijos apie naujus produktus. Ką apie tai manote?



Dabar ne 1990 metai, mūsų šalyje yra daug stiprių bendrovių, pvz., mobiliojo ryšio kompanijos, statybos ir naftos tiekimo įmonės, kurios galėtų remti sporto bei kultūros renginius. Sutinku, kad kai kurių bendrovių tikslinė vartotojų ar klientų grupė nėra tokių renginių žiūrovai, tačiau jos noriai remia kultūrą ir sportą altruistiniais tikslais.


Apribojus reklamą, nuo parduotuvių lentynose išdėliotų butelių niekas etikečių nenuklijuos. Iki šiol buvo daug nereklamuojamų alkoholinių gėrimų, pvz. vyno, tačiau žmonės vis tiek juos pirko. Ūkio ministras Vytas Navickas teigė, jog vartotojas, nematydamas reklamos, praras daug naudingos informacijos. Mano nuomone, Lietuvoje kuriama alkoholio reklama skatina tik pirkti ir nesuteikia jokios kitos informacijos nei apie gėrimo stiprumą, nei apie jo sudėtį.


Norėjome šia tema pakalbinti ir Ūkio ministrą, tačiau nepavyko susisiekti nei su juo, nei su aršiai prieš alkoholio reklamos apribojimą pasisakusiais ministro sekretoriais.


Kalbino Evelina Preišegolavičiūtė